קחו את המונח "אחרי החגים" ותזרקו לפח. 5 מתנות כלכליות לראש השנה

אחרי החגים זה היום. כן, אנחנו מבקשים מכם להיפרד בתחילת המאמר מאחד המשפטים שהישראלים הכי אוהבים להגיד. הז'רגון הזה לא ישתנה, אולי רק אצלכם, אבל מי שבאמת רוצה לייצר שינוי כלשהו עבור עצמו, משפחתו, או כל אדם אחר שיבחר, חייב להיפרד מהדבר שהישראלים הכי אוהבים – "דחיינות".

אין כמעט שיחה עם חברים, בעבודה או במשפחה שבה לא ישתמש בתקופה זו במשפט "אחרי החגים". ברוב המקרים החגים הם פשוט תירוץ שלא לעשות דברים שממילא לא רצינו ולא חשבנו שהם חשובים. בחודש כמו ספטמבר שיש השנה, נוכל להקדיש אינספור שעות למשפחה המצומצמת והמורחבת, לנופש, חופש, ואחרי כל אלה יישאר זמן להכל, והרבה. אז למה לדחות את מה שאפשר להתחיל היום?

לכן, החגים ובין החגים הם מבחן עצמי לדברים שבאמת חשובים לנו. החגים הם הזמן הכי טוב ונכון להתחיל. ככה אנחנו יודעים שנוכל להתמיד לאורך זמן, ללא תירוצים.

אם בחרנו להוציא אל הפועל החלטה – נתחיל היום, או שלא נתחיל בכלל. ההנחות שאנחנו עושים לעצמנו, הן פשרה שלא נוכל לעמוד בה כשהדרך תהיה קשה באמת. על כן, בואו נשנה השיח ל"במהלך החגים"!

 

5 מתנות כלכליות לראש השנהחמש מתנות לעצמנו לקראת החגים

1. לבצע בחינה מעמיקה היכן נמצאים הכספים שלנו והיכן הם מושקעים

הסטטיסטיקה מראה כי למעלה מ-50% מקוראי השורות הללו, לא ידעו להגיד היכן מנוהלות קרן הפנסיה, קופת הגמל וקרן ההשתלמות שלהם, ואחוזים בודדים ידעו לומר באילו מסלולים מושקעים אפיקים אלה. אלה לא שאלות למתקדמים, אלא שאלות בסיסיות. המתנה הראשונה היא לדעת היכן נמצא הכסף שלנו. מעין מאזן נכסים והתחייבויות משפחתי, ממש כמו בחברה בע"מ ומבחינה תיאורטית ולא חשבונאית, משפחה לא מאוד שונה מחברה. האם אנחנו יודעים היכן מושקעים כל הכספים שאמורים לשרת אותנו בעתיד?

אחרי ששני בני הזוג, או היחיד, ערכו רישום של כל הכספים והנכסים, כולל גם דירת מגורים במידה וקיימת בבעלות ואת יתרת המשכנתא שלה, עליהם לערוך רישום של הלוואות שטרם נפרעו. מאזן מבוקר של נכסים והתחייבויות רצוי שיהיה מעודכן, לפחות על בסיס שנתי וישוקף לפרנסי המשפחה. מהלך ההמשך המתבקש לאחר המיפוי הכללי, הוא בחינה מעמיקה של טבלת ההכנסות וההוצאות. תא משפחתי שלא יידע על מה הוא מוציא את כספיו, יתקשה למקסם את השקעותיו ורווחיו.

2. לבנות תכנית כלכלית לטווח הארוך

תכנית משפחתית כלכלית לשנה החדשה היא בבחינת חובה. לעתים זה מפתיע עד כמה אנחנו מקדישים הרבה זמן להחלטות כלכליות שאין להן כמעט השפעה על חיינו, אבל לתוכנית כלכלית לא נקדיש כמעט זמן בכלל. אז הנה, אין כמו תקופת החגים שבה יש לנו הרבה מאוד זמן משפחתי כדי לחשוב, לתכנן ולהציב יעדים ומטרות. חשוב שמי שזו לא השנה הראשונה שהוא בונה תכנית, ידע לאתגר את עצמו עם יעדים ומטרות גבוהים יותר מאלה שהושגו בשנה החולפת. כאן נסייג: לעבוד יותר שעות נוספות כדי להרוויח יותר, בעינינו זו לא תוכנית כלכלית. לא רק מהסיבה של החלפת עוד מהזמן שלנו בכסף, אלא כי מדובר בפעולה טקטית ולא אסטרטגיה של ממש. תוכנית יכולה להציב יעד גבוה יותר בחשיבה בנוגע להשקעת הכספים שלנו, או איך נאתר מקורות חדשים להשקעות, או איך נדע למצות מעצמנו יותר ערך לסובבים אותנו, או ללקוחות שלנו.

3. להתחיל להשקיע כספים פנויים או להרחיב את ההשקעות המשפחתיות

אחרי שבחנו אילו נכסים יש לנו, היכן הם נמצאים ומהן ההתחייבויות שלנו, התמונה הגדולה לגבי מצבנו ברורה. כעת כשהדף המסכם לפנינו, נדע להגיד כמה מקורות יש לנו כדי לצמוח. לעתים נגלה שבמקום ליטול הלוואות יקרות בשביל התחייבויות, ניתן ליטול הלוואות זולות על חשבון הנכסים הקיימים כדי לייצר עוד נכסים מכסף שפועל פעמיים ויותר. כלומר, פעולה שאפשר להתחיל לבצע אותה בזהירות ונקראת מינוף. (קראו על – מינוף נדל"ן)

4. להוציא לפועל את כל התוכניות האישיות והתפתחותיות שדחינו 

עם התגברות הגל הרביעי של קורונה, ברור לנו יותר ויותר שהיא לא עומדת לחלוף כל כך מהר מהעולם. הוירוס הזה שחשבנו שהצלחנו למגר עד לפני חמישה חודשים, שב לחיינו בווריאנטים שמסמנים לנו שנצטרך ללמוד לחיות איתו, ולא להמתין במגננה שהוא יחלוף או ימוגר ממש בעוד רגע. זה בדיוק הזמן להפסיק לדחות את מה שדחתה הקורונה ולהוציא לפועל מהמגירה את התכניות שיקדמו אתכם. רוב החברות והעסקים שרשמו גידול וצמיחה בשנת הקורונה הראשונה עשו זאת כיוון שהיטיבו להסתגל לעולם "משוגע", ולא חיכו שהממשלות יחזירו את הווירוס למעבדה שלו.

5. לפנות יותר זמן לעצמנו

הרבה פעמים כשאנחנו חושבים על מתנה לעצמנו, הדברים הראשונים שעולים לנו לראש הם מעולם החומר. באורח החיים הצפוף של רובנו, הזמן הוא המתנה הכי טובה שאנחנו יכולים לתת לעצמנו. קדמה למאמר הזה סדרה בנושא ניהול זמן, היא העניקה כלים והשראה כיצד לפנות יותר זמן לעצמנו. כדי להתפתח צריך זמן, ככל שיש לנו יותר זמן לעצמנו, כך גם איכות החיים תשתפר בהתאם.

השאלות שנותרו בפתח השנה החדשה, ואלה שבשליטתכם

האם בשנה העברית החדשה הקורונה תעלם? האם יפרוץ בעולם משבר כלכלי שאיש לא חוזה כעת? אלה שאלות שרבים שואלים את עצמם לפני שהם מבצעים שינוי כלשהו, כל הימור שנעשה תופס. אי -ודאות ילווה אותנו תמיד ומי שחושב שהוא יכול לתכנן את המהלכים פרטנית לפי תחזיות, שוכח שב-2020 פרצה הקורונה, אירוע שאיש לא חזה.

להתכונן לשנה החדשה זה לקחת שליטה על כל מה שתלוי בנו וזה הרבה מאוד.

נאחל לכל הקוראים שלנו שנה טובה ומוצלחת, שנת בריאות, ושנחליף את דחיינות "אחרי החגים" לעשייה "במהלך החגים".

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?