אפיקי השקעה – איפה להשקיע כסף? המדריך שיעשה לכם סדר

אפיקי השקעה – איפה להשקיע כסף?

השאלות איך להשקיע כסף, איפה להשקיע כסף, ויותר מדויק במה להשקיע את הכסף שלנו, הן עתיקות יומין וכמובן שהתשובות עבורן משתנות בין התקופות בהיסטוריה המודרנית של המין האנושי.

למרות השונות בין התקופות ישנם מספר מאפיינים שלעולם לא ישתנו כמו, שמירה על ההון העצמי, או במילים אחרות – אל תפסידו את הכסף שלכם ובקצרה על איפה כדאי להשקיע כסף אלה הם העקרונות החשובים: השקעה בנכסים עם בטוחות חזקות ככל האפשר, באפיקי השקעה שיחלקו לכם תזרים/דיבידנד קבוע ורציף שיוכל לשרת אתכם בחיים.

במאמר זה אנחנו ננסה להבין יותר על אפשרויות השקעה ואיפה כדאי להשקיע כסף בעתיד הנראה לעין.

איך להשקיע כסף? ואיפה להשקיע כסף?

לפני שנגיע למסקנה איפה כדאי להשקיע כסף, נתחיל בסקירה קצרה של חלק מאפיקי השקעה הקיימים היום:

  1. השקעה בתוכנית "חיסכון" בבנק – בשנים האחרונות עם הורדת הריביות בכל העולם, הריבית שנוכל לקבל על השקעות בבנק שלנו היא כל כך נמוכה והיא כל כך מביכה שאין מה לבזבז עליה מלל.
    השקעה בבנק = כסף בטוח, כסף נזיל אבל במחיר של שחיקת הכסף.
    אמנם נוכל להרגיש שהכסף שלנו במקום בטוח וברוב המסלולים הוא גם יהיה נזיל אבל בהסתכלות חשבונאית פשוטה, האינפלציה השנתית, על אף שהיא נמוכה למדיי בשנים האחרונות, עולה על הריבית שמשולמת בבנק על החיסכון ומכאן, שלאורך זמן, הכסף שלנו נשחק ומתאדה באפיק הזה.
  2. השקעה בשוק ההון – אפיק מקובל מאוד ואפיק עם אין ספור מסלולים ואפשרויות. אצל רוב האנשים, רוב הכספים מושקעים בשוק ההון גם אם הם לא קנו מניה אחת בחיים שלהם. קרנות ההשתלמות, קופות הגמל, פוליסות החיסכון, ביטוחי המנהלים, הפנסיות של כולנו מושקעות בשוק ההון. שוק ההון נע במחזוריות ומייצר לאורך השנים גלים ומגמות. בשוק ההון אפשר להשקיע גם לבד וצריך לדעת ולהבין מה ואיך לעשות, כי האפשרות להפסיד כסף בשוק ההון אינה פחותה מהאפשרות להרוויח כסף.
  3. השקעה בנדל"ן – אפיק שמגלם פוטנציאל ליצירת תזרים, לעליית ערך ומגובה בבטוחות חזקות. 
  4. השקעות נוספות – ישנם אין ספור אפיקי השקעה בעולם שמבוססים רובם ככולם על מתן הלוואה כלשהי של המשקיע לקרן שמשקיעה בנישה מסוימת ומשלמת ריבית/תשואה על כספי הקרן שהושקעו בה. למידע נוסף על הכנסה פסיבית.
  5. השקעות מעולם הדיגיטל – אפשרויות השקעה באי קומרס, מטבעות וירטואלים וכו'.
  6. השקעות בסיכון גבוה – סטארטאפים למיניהם.
איפה להשקיע כסף? אפיקי השקעה אפשריים

איפה להשקיע כסף? אפיקי השקעה אפשריים

אופי המשקיע:

אז אחרי שהתרשמנו מאיפה להשקיע כסף נתחיל באמירה שלעיתים שוכחים, "לא כולם נולדו להיות משקיעים".

אולי זה מפתיע ואולי לא, אבל ישנו חלק גדול באוכלוסייה שגדל והתחנך על ברכי אבותיו וסביו, שעולם ההשקעות היה מרוחק מהם וזר להם והם העדיפו להיאחז בקיים ולא לצאת להרפתקאות עם מעט ההון שהצליחו להרוויח.

אוכלוסייה זאת, גם אם תרצה לקפוץ לבריכת ההשקעות, תתקשה מאוד לרדת מהדשא ולהכניס את קצות האצבעות ל"בריכה של הקטנים".

אנשים אלה, שלא באשמתם, ינקו הרבה מאוד שליליות וחוסר אמונה סביב השקעות יצטרכו לעבוד במרץ ולאורך זמן רב על שינוי תודעתי.

המשמח הוא שניתן לעשות את השינוי והמצב התודעתי הוא מצב הפיך.

אבל אם נתמקד באלה שרוצים להשקיע ומבינים את החשיבות הכלכלית בהשקעות. גם כאן ישנם מספר טיפוסים:

  • "המסתכן" – המשקיע שלא נרתע מרמות סיכון גבוהות לכספו. הוא ישקיע יותר זמן בחיפוש אחר תשואה גבוהה לכספו וביודעין יקל קצת ברמת הבטוחות שיקבל על כספו.
  • "הסולידי" – משקיע שישקול תמיד על המאזניים את היחס תשואה/בטוחה, או במילים אחרות סיכוי/סיכון. משקיע זה מבין שחלק מבחירות ההשקעה שלו ישיאו לו תשואה פחותה על כספי הקרן אבל בתמורה לכך יזכה לבטוחות חזקות יותר על כספי הקרן שלו.
  • "השמרן" – משקיע שיעדיף כמעט תמיד לבחון קודם כל את הבטוחות על כספי הקרן שלו ויעדיף לבצר את הבטוחות גם במחיר של אפיקי השקעה עם תשואות פחותות.

אחרי שמיקמתם את עצמכם על מנעד דמויות ומאפייני המשקיע, הגיע הזמן להחליט מהי מטרת ההשקעה? ישנם רבים שלא מגובשים על מטרת ההשקעה שלהם וחושבים רק על מימד ההשקעה ולא על המטרה שלשמה הם יצאו להשקעות.


באופן כללי יש שתי צורות השקעה:

  • השקעה להגדלת ההון העצמי – נשקיע את הכסף שלנו ש"יעבוד" ויגדיל את עצמו ב"ריבית דה ריבית", בעליית ערך, בתזרים שיחזור באופן תקופתי ויושקע שוב.
  • השקעה ליצירת תזרים – השקעה שנועדה לייצר תזרים שוטף (ריבית/תשואה) שעימו נוכל לשלם חלק ואולי את כל הוצאות המחיה שלנו (מכונה גם הוצאות ה"לייף סטייל" שלנו).
    והשלב האחרון לפני שמתחילים להשקיע הוא שלב התכנון והאסטרטגיה. שלב זה נגזר כמובן מכל השלבים שמנינו עד עכשיו.

תרשים הזרימה של תהליך ההשקעות נראה כך:

  • רצון להשקיע – עניין תודעתי.
  • בחינת אפשרויות ההשקעה – לימוד תחומי ההשקעה.
  • אופי המשקיע – "מסתכן", "סולידי", "שמרן".
  • בחירת מטרת ההשקעה – בחירת מטרת ההשקעות (השקעה אחת לא תייצר תוצאות משמעותיות בפרק זמן סביר).
  • תכנון אסטרטגיית ההשקעות – אם אתם חושבים כמו משקיעים, עשיתם מהלך תודעתי, עשיתם מהלך לימודי וכעת אתם חייבים לסמן לכם יעדים ברורים של השקעותיכם. יעדים אלה חייבים להיות מחוברים למספרים כמו כמה כסף אני רוצה להשקיע? לאיזה סכום של הון עצמי אני רוצה להגיע? מתי אני רוצה להגיע להון העצמי שאליו אני מכוון ועוד.

בקצרה: אסטרטגיית ההשקעות של עמית והגר

אז איך להשקיע כסף ואיפה כדאי להשקיע כסף? מי שמכיר אותנו, יודע שאנחנו קוראים למודל ההשקעות שלנו "מודל הרפת".

המודל אמור לייצר תזרים מזומנים רציף וגדל שבאמצעותו נגיע למצב בו אנחנו מנתקים בין "עבודה" ל"הכנסה".

להלן מרכיבי המודל:

  • משקיעים בעיקר בהשקעות אלטרנטיביות לשוק ההון. כלומר רוב תיק ההשקעות לא יושקע ישירות בשוק ההון (ובכל מקרה כן נפעל למנף כספים שלנו שמושקעים בשוק ההון כמו קרנות השתלמות, קופות גמל, פוליסות חיסכון ועוד).
  • נבצע רק השקעות פאסיביות שלא יצריכו מאיתנו התעסקות כלשהי אחרי ההשקעה.
  • נשקיע את מירב זמננו בחיפוש שותפים/"שחקני אלפא" אמינים, ותיקים, בעלי תוצאות מוכחות לאורך זמן, אשר רואים ומבינים שטובת המשקיעים שלהם היא גם טובתם.
  • נחפש עסקאות עם בטוחות חזקות (ביחד עם השותפים מסעיף 3).
  • נשלב בין עסקאות להגדלת ההון (לדוגמא, עסקת נדל"ן יזמית) לצד עסקאות מניבות (לדוגמא, עסקת נדל"ן מניבה).
  • נפזר ההון שלנו בין כמה שיותר "שחקני אלפא" (שעומדים בתבחיני ההשקעה שלנו) – לא נשקיע יותר מ-20% מההון שלנו אצל שחקן אחד.
  • נשאף לפזר בין נישות ההשקעה – לדוגמא, נדל"ן במספר ארצות בעולם, קרנות הון מתחומים מגוונים, קרנות חוב מתחומים מגוונים, השקעות מעולם הדיגיטל, השקעות באנרגיה חלופית/מתחדשת וכו'.
  • נשאף להחזיר כל העת חלק מרווחי ההשקעות לתוך מודל ההשקעות בצורה של השקעות נוספות, כלומר המודל, ישרת אותנו בחיי היום יום ולצד זאת, העודפים שיוותרו בכל חודש/רבעון/חציון, ישמשו להשקעות נוספות ובכך המנגנון מגדיל את עצמו כל הזמן.
  • נבצע בחינה עיתית של התקדמות ההשקעות ומבצעים התאמות עד כמה שניתן בתוך כלל הפורטפוליו.

בברכה,

עמית והגר – מחברים אנשים להזדמנויות.

עוד מדריכים שכדאי לקרוא:

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?