סדרת מאמרים בנושא חינוך פיננסי – פרק ראשון

חינוך פיננסי - מחברים את הילדים למספרים

חינוך פיננסי

מכל העשייה שלנו והתוצרים המוחשיים שלה בהווה ואלו שיגיעו בעתיד הקרוב והבינוני, ישנו "תוצר לוואי" שלא מקבל כמעט תשומת לב ולדעתנו "מתומחר בהרבה מתחת למחיר השוק". הכוונה היא להשכלה הפיננסית שאנחנו מקרינים, משדרים ומעניקים לילדנו בשעה שאנחנו עושים מהלכים שמיטיבים את חיינו.

הילדים שלנו גם בשנת 2020 לא זוכים לקבל חינוך פיננסי ממערכת החינוך ובדומה לנו, אם לא יהיה להם מורה ומכווין שיחנוך, ילווה וילמד, הם צפויים לעשות טעויות פיננסיות שישפיעו השפעה רבה על רמת החיים ואיכות החיים שלהם.

השכלה פיננסית

כהורים, תמיד נרצה שהילדים שלנו יהיו משכילים, בעלי ערכים, מנומסים, בריאים, יפים, מוצלחים ועוד ועוד. רובנו "שכחנו" לטפח ולאחל גם "שיהיו בעלי השכלה פיננסית". השיכחה הזאת היא תוצר של היעדר חינוך פיננסי שלנו ההורים. אנחנו כותבים ומדברים בהכללה ויסלחו לנו כל אלה שספגו מהוריהם תובנות ודרכי חשיבה של עשירים, אבל כיוון שאנחנו – עמית והגר – לא זכינו לקבל השכלה פיננסית בצעירותינו ובבגרותינו וכיוון שאנחנו מדברים ונפגשים עם אלפי ישראלים שנמצאים המצב דומה, אז אנחנו מרשים לעצמנו לדבר בהכללות.

אין עוררין על חשיבות הצורך בחינוך פיננסי לילדים ובתבונה פיננסית כדי להתברג במקום נכון יותר ומוגן יותר בחיים. מאפייני החיים בעידן הדיגיטלי של המאה ה-21 הם כאלה שמחוללים תמורות בלתי פוסקות בשווקי העבודה, ממליכים "מקצועות" ותארים חדשים ומוחקים כל העת מקצועות וכישורים שהיו מאוד נפוצים במאות ה-19 וה-20. וקצב השינויים הולך וגובר – נהגים מכל הסוגים ימצאו את עצמם בתוך עשור חסרי פרנסה בכפוף לכניסת הרכבים האוטונומיים, עובדי המערכת הבנקאית הממוסדת והוותיקה יאלצו לעשות התאמות משמעותיות לירידת קרנם של הבנקים לנוכח עליית תחליפי מימון והון (כבר עכשיו ניתן להבחין במעבר של סניפי הבנקים בארץ מהסניף "מקבל הקהל" לסניף הדיגיטלי. מגמה זו מייצרת אלפי עובדי בנק שכבר אינם רלוונטים), עובדי מערכת החינוך הענקית מגיל אפס ועד לסוף התואר השלישי יצטרכו לאתגר את עצמם מאוד כדי לייצר ערך עודף על ידע אין סופי הנגיש לכולנו 24/7 בכף היד, סוכני נסיעות, סוכני ביטוח, מתווכים ועוד ועוד – כדאי להם להביט לעתיד הקרוב והרחוק בלבן של העיניים, כי הוא יצור להם איומים כלכליים לא מבוטלים לצד הזדמנויות אין ספור.
כדי לתפוס את רכבת ההזדמנויות צריך קודם להבין שצריך לנוע לעבר התחנה שלה. ההתרשמות שלנו, היא שרבים וטובים לא מצליחים לקרוא את המפה הזאת בצורה מספיק ברורה דבר הגורם להם לקפוא על השמרים. הקיפאון הזה מסוכן.

במבט קדימה

החינוך הפיננסי שעליו אנחנו מדברים מתחיל בחינוך של ההורים. ההורים של 2020 במעמד הביניים בישראל שחושבים שהם נמצאים במקום בטוח פיננסית, כדאי להם להתחיל להסתכל על העתיד הכלכלי של התא המשפחתי שלהם עוד 10, 20 ו-30 שנים קדימה.
אנחנו טוענים שחלקים גדולים ממעמד הביניים בישראל נמצא בסכנה אמיתית באשר לעתיד הכלכלי שלהם (למעבר לפלייליסט הרצאות בנושא חינוך פיננסילחץ כאן).
כשההורים האלה (ושוב אנחנו מכלילים כי אנחנו פוגשים אלפים כאלה) מתחילים "לטפל" בתודעה ובהבנה שלהם ומתחילים לפעול לסגירת הפערים בחינוך הפיננסי שלהם, הם יכולים להתחיל גם לדבר עם הילדים שלהם "חינוך פיננסי".

מה שאנחנו רוצים לומר הוא שחינוך פיננסי זה לא מילים או תוכן שמקריאים בספר לפני השינה. חינוך פיננסי לילדים הוא תולדה של לימוד בלתי פוסק, של התנהלות פיננסית שמתחילה בהבנות על ההבדלים בין נכס לנטל, בין חוב טוב לחוב רע, בין חיסכון בריבית אפסית להשקעה בתשואה גבוהה בהרבה מגובה בבטוחות וניהול סיכונים, בין מינוף להון עצמי, בין תוכנית כלכלית להתנהלות "עם הזרם", בין השקעה בעצמנו לפני הכל והשקעה בנכסים ורק לאחריהם את היתרה שנשארת "אפשר" לבזבז, לבין ביזבוז לא חכם של ההכנסות ורק לאחריו, אם נשאר מה להשקיע, משקיעים וכו'.

שינוי תודעה

כל אלה מחוללים טרנספורמציה אצל ההורים, משנים את השיח בבית, משנים את הטרמינולוגיה בבית ומקרינים על הילדים בבית.

אנחנו טוענים שבשלב שבו ההורים עברו מהשלב שכסף הוא מילה "גסה", שלא מדברים עליה לשלב שכסף הוא משאב שניתן להשיג אותו ממגוון מקורות באין ספור שיטות והוא יכול גם להגדיל את עצמו ובכך גם לשפר את איכות חיינו ורמת חיינו, הנהנים הנוספים הם הילדים בבית.

הילדים בבית יספגו השראה פיננסית, ישתתפו בשיח פיננסי וגם אם ההורים לא יעשו שום מהלך חינוכי אקטיבי מולם, ניתן להעריך שילדים אלה יקבלו הרבה כלים ושיטות ופרקטיקה איך להתנהל עם כסף שיש להם היום ויהיה להם בעתיד. ההתנהלות הזאת תסייע לילדים אלה, ואולי אפילו תציל אותם, מאתגרי ואיומי המאה ה-21 שכתבנו כאן למעלה על מעט מהם.

בפרקים הבאים נצלול לכלים, שיטות ופרקטיקות של חינוך פיננסי של אותם הורים שכבר "חינכו" את עצמם ומבקשים למקסם לילדים שלהם את התובנות האלה הכל כך חשובות להם כבוגרים במאה ה-21.

בברכה,

עמית והגר – מחברים אנשים להזדמנויות.

היוטיוב של עמית והגר // פייסבוק עמית והגר // אינסטגרם  // לינקדין  // אפל פודקסט // ספוטיפיי

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?