כל מה שישראלים צריכים לדעת על ביטקוין

משקיע ישראלי? הנה כל מה שצריך לדעת על ביטקוין - עמית והגר

מבוא

ביטקוין מתואר לרוב כמטבע קריפטוגרפי, מטבע וירטואלי או מטבע דיגיטלי, זהו סוג של כסף והוא – וירטואלי לחלוטין. כל ביטקוין הוא בעצם קובץ דיגיטלי אשר מאוחסן באפליקציות מסוג – 'ארנק דיגיטלי' בסמארטפון או במחשב.

אבל איך בעצם עובד ביטקוין ברמה הדיגיטלית? איך סוחרים בו? ואיך יש לו ערך מובנה אם זה רק קוד מחשב?

במאמר זה, נכנסנו לעומק הפרטים, כדי לתת לכם הבנה מקיפה של מהו ביטקוין, ולמה יש כאלה שעדיין מסתבכים עם ביטקוין.

 

מה זה ביטקוין?

ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי שפועל ללא כל שליטה מרכזית, אין לו ממשלה או בנקים ששומרים עליו. במקום זאת הוא מסתמך על תוכנות עמית לעמית (P2P) והצפנה. 

ספר חשבונות ציבורי מתעד את כל עסקאות הביטקוין והעותקים מוחזקים בשרתים ברחבי העולם. כל מי שיש לו מחשב פנוי יכול להגדיר אחד מהשרתים הללו, הידוע כצומת. הקונצנזוס לגבי מי הבעלים של אילו מטבעות, מושג בהצפנה בצמתים אלה, במקום להסתמך על מקור שליטה מרכזי כמו בנק.

כל עסקה משודרת בפומבי לרשת ומשותפת מצומת לצומת. כל עשר דקות בערך – העסקאות הללו נאספות יחד על ידי הכורים לקבוצה הנקראת בלוק שמתווספות לצמיתות לבלוקצ'יין. זהו ספר החשבונות הסופי של ביטקוין.

כמעט באותו אופן שהייתם שומרים מטבעות מסורתיים בארנק פיזי, מטבעות וירטואליים מוחזקים בארנקים דיגיטליים וניתן לגשת אליהם מתוכנת הלקוח או ממגוון כלי חומרה מקוונים.

כיום ניתן לחלק את הביטקוין לעד שבעה מספרים עשרוניים: אלפית הביטקוין ידועה כ-"מילי" ומאה מיליון הביטקוין ידועים כ-"סאטושי".

למען האמת, אין דבר כזה ביטקוין או ארנק דיגיטלי, ישנה רק הסכמה בין הרשת לגבי בעלות על המטבע. מפתח פרטי משמש להוכחת בעלות על כספים לרשת בעת ביצוע עסקה. אדם יכול פשוט לשנן את המפתח הפרטי שלו ולא צריך שום דבר אחר כדי לאחזר או לבזבז את המזומנים הווירטואליים שלו, מושג שמכונה "ארנק מוח".

ביטקוין נוצר כדרך לאנשים לשלוח כסף דרך האינטרנט. המטבע הדיגיטלי נועד לספק מערכת תשלום חלופית שתפעל ללא שליטה מרכזית, אחרת היא תשמש בדיוק כמו מטבעות מסורתיים אחרים.

 

מהו Blockchain – וכיצד הוא שומר על ביטקוין מאובטח?

ההסבר הטכני

בלוקצ'יין הוא פנקס ציבורי של מידע, שנאסף דרך רשת שנמצאת על גבי האינטרנט. האופן שבו המידע הזה מתועד נותן לבלוקצ'יין את הפוטנציאל פורץ הדרך שלו.

זוהי דרך חדשה לחלוטין לאחסון והעברת מידע. הבלוקצ'יין יכול להעביר כל מידע – כל עוד יש הסכמה מכמה מכשירים, המכונה "קונצנזוס". ברגע שהושגה הסכמה, בין המכשירים הללו המאחסנים משהו בבלוקצ'יין, הוא הופך אותו למשהו שלא ניתן לערער עליו, להסיר אותו או לשנות אותו, ללא ידיעתם ​​ואישורם של מי שערך את הרשומה, כמו גם הקהילה הרחבה יותר.

בלוקצ'יין נקרא כך מכיוון שהוא מאחסן מידע בבלוקים מקשרים – ליצירת שרשרת עם בלוקים אחרים של מידע דומה. הפעולה הזו של קישור בלוקים לשרשרת היא שהופכת את המידע המאוחסן ב-Blockchain לאמין כל כך. ברגע שהנתונים נרשמים בבלוק לא ניתן לשנות אותם מבלי לשנות כל חסימה שהגיעה אחריו, מה שלא ניתן לעשות מבלי שיראה על ידי המשתתפים האחרים ברשת.

בלוקצ'יין וביטקוין

ביטקוין התחיל בבלוקצ'יין. זהו חלק בלתי נפרד מתפקידו, מאז עלייתו של הביטקוין, שימושים אחרים לבלוקצ'יין הפכו פופולריים. הקישוריות ההדדית של הבלוקים וחוסר היכולת להתעסק איתם בכל דרך היא מה שנותן לביטקוין את הביטחון שלו. העובדה שאף אחד לא יכול להתעסק עם בלוק אחד מבלי ששום מחשב אחר יקבל הודעה לאורך השרשרת, מבטיחה שנתוני הביטקוין נשארים שלמים ומאובטחים.

הבלוקצ'יין הוא גם הדרך בה נרשמות עסקאות ביטקוין, הבלוקצ'יין של ביטקוין מופץ- מה שהופך אותו לציבורי. כל אחד יכול להוריד אותו בשלמותו או להיכנס למספר אתרים ייעודיים בכדי לראות אותו. זה אומר שהרשומה זמינה לציבור, אבל זה גם אומר שיש אמצעים מסובכים לעדכון ספר החשבונות של Blockchain. אין סמכות מרכזית שעוקבת אחר כל עסקאות הביטקוין, ולכן המשתתפים עצמם עושים זאת על ידי יצירה ואימות של "בלוקים" של נתוני עסקאות. נתוני העסקאות או, ספר חשבונות, הם הרשומה של מי הבעלים של איזה ערך באיזו שעה.

 

כריית ביטקוין

מושג הכרייה עומד במרכז קיומם של מטבעות קריפטוגרפיים. במילים אחרות, ללא כרייה, מטבעות קריפטוגרפיים לא יכולים להתקיים. כמו שזה עתה כתבנו, ספר החשבונות מתוחזק ומוגן באמצעות הקונצנזוס של הקהילה של תומכי הליבה, היוצרים רשת המכונה "עמית לעמית". כל אחד מתומכי הליבה הללו, שומר עותק של ספר החשבונות במחשב שלו. כל תומכי הליבה מסנכרנים את ספרי החשבונות שלהם אחרי כל עשר דקות כדי לשקף עסקאות חדשות. תהליך זה נקרא כרייה.

כורי ביטקוין משיגים קונצנזוס, על ידי תחרות על ביצוע החישוב – בכדי למצוא ערך שמספק האלגוריתם שמנחה את התהליך.

מנגנון הקונצנזוס נקרא – הוכחת עבודה (POW). בעיקרו של דבר, זה כרוך במחשבים המשתתפים בביצוע עבודה כלשהי תוך תחרות על מציאת הערך שהאלגוריתם מגדיר.

כדי להשתתף בתחרות, כל כורה לוקח את כל העסקאות שמשתמשים מגישים בטווח של כעשר דקות ויוצר חסימה. בבלוק, הכורה כולל גם עסקה מיוחדת שבה הוא מקצה לעצמו כמות ייעודית של מטבעות חדשים.

לאחר מכן, הם מחשבים או "מגבשים" את הנתונים מהטרנזקציות בבלוק כדי למצוא את הערך המיועד. וכך לכורה הראשון שמקבל את הערך – גוש העסקאות שלו מזוהה כבלוק הבא בפנקס החשבונות (ה-Blockchain). כל השאר יסנכרנו את העותק שלהם של ספר החשבונות, בכדי לכלול אותו. וכך התהליך חוזר על עצמו, כשכל פעם מנצח כורה אחר.

למה אנשים כורים – ומשקיעים בכרייה

כפי שהזכרנו זה עתה במהלך תהליך יצירת בלוק חדש, הכורה מקצה לעצמו ביטקוין. הכורה הזוכה מקבל 6.25 ביטקוין כפרס על הכרייה. (התגמול הזה מצטמצם בחצי כל ארבע שנים עד למיצוי ההיצע המוגבל של 21 מיליון ביטקוין). כורים מצמידים עמלות לכל עסקה, זה מה שמשאיר את הכורים בכרייה גם כשהתגמול לכריית ביטקוין פוחת. כורים הם חלק בלתי נפרד משמירה על ביטקוין והבלוקצ'יין בחיים. הם מהווים ספר חשבונות של ביטקוין, כמו גם מציגים מטבעות חדשים למחזור. היתרונות של כרייה ברורים, כל עוד יש לביטקוין ערך, כרייה היא דרך מצוינת להשיג ביטקוין.

כרייה, עם זאת, דורשת הרבה מכונות כרייה, כוח מחשוב וכסף. הכרייה הפכה לתחרותית ביותר כיוון שיש מאות אלפי כורים שבאים כל עשר דקות כדי לקבל סיכוי לזכות. חברות ישתמשו באלפי כורים כדי להגדיל את פוטנציאל הכרייה שלהן. השקעה בחברות כרייה היא דרך מצוינת להיכנס לביטקוין מבלי לרכוש ביטקוין בעצמך. 

 

ההיסטוריה הקצרה של ביטקוין

הרעיון מאחורי הביטקוין הוצג לעולם ב-31 באוקטובר 2008, עמוק בתוך המשבר הפיננסי, על ידי ישות בזהות בדויה הנקרא Satoshi Nakamoto. 

ב-3 בינואר 2009, ה-Blockchain הושק כאשר הבלוק הראשון, שנקרא בלוק ה-genesis – נכרה. עסקת הבדיקה הראשונה התרחשה כשבוע לאחר מכן. בשלב זה, לביטקוין לא היה ערך כספי אמיתי. ייקח שנה מאותו יום, עד שהביטקוין יקבל ערך כלשהו – 4 ביטקוין תמורת 25 סנט. ביטקוין שימש אז בעיקר בפורומים מקוונים ככלי חליפין לסחורות, שירותים ועסקאות.

לאחר כמה שנים ביטקוין יתפוס אט אט כוח כאשר כורים ומקודדים עבדו על הבלוקצ'יין של ביטקוין והחלו לשפר את הקוד שמאחוריו. בשנת 2010 ביטקוין הפך זמין בבורסות, מה שגרם לביטקוין להיות מתומחר מול הדולר האמריקאי. עד מועד כתיבת מאמר זה, דצמבר 2021 הביטקוין צמח מ-25 סנט עבור 4 ביטקוין לשיא של יותר מ-67,000 דולר לביטקוין אחד והשמיים הם כנראה הגבול העליון שלו.

 

מה נותן ערך לביטקוין?

ביטקוין הוא תוכנת מחשב, שורות קוד, אז מאיפה הערך שלו, איך יש לו ערך?

לצורות קונבנציונליות של כסף יש ערך מכיוון שהוא מופק על ידי רשות מוניטרית ונמצא בשימוש נרחב בכלכלה. הרשת של ביטקוין מבוזרת, והמטבע הקריפטוגרפי עדיין אינו משמש הרבה בעסקאות קמעונאיות. עם זאת, אפשר לטעון שהערך של הביטקוין דומה לזה של מתכות יקרות. מתכות יקרות כמו זהב משמשות ביישומים תעשייתיים, בעוד שלטכנולוגיה הבסיסית של ביטקוין Blockchain יש יישומים בכל העולמות של השירותים הפיננסיים.

רשת מבוזרת המורכבת מצמתים עצמאיים אחראית על אישור עסקאות מבוססות קונצנזוס ברשת הביטקוין. אין שום סמכות בצורת ממשלה או רשות מוניטרית אחרת שיכולה לפעול כצד נגדי לסיכון ולהפוך מלווים שלמים, כביכול, אם עסקה משתבשת. עם זאת, לביטקוין יש כמה מאפיינים של מערכת מטבעות רגילה. הוא נדיר וניתן לחלק אותו ליחידות מכוננות הנקראות "סאטושיס". אי אפשר לזייף אותו (למעט בתהליך שנקרא הוצאה כפולה, שהופך יותר ויותר קשה לביצוע).

למרות הכל, ביטקוין נכשל, עדיין, במבחן השירות מכיוון שאנשים ממעטים להשתמש בו לעסקאות קמעונאיות. מקור הערך העיקרי לביטקוין, הוא הכלכלה של ההיצע והביקוש שלו. הטיעון לגבי ערכו של ביטקוין דומה לזה של זהב — סחורה שחולקת מאפיינים עם המטבע קריפטו. המטבע הקריפטוגרפי מוגבל לכמות של 21 מיליון יחידות. ערכו הוא פונקציה של המחסור הזה. ככל שההיצע של ביטקוין פוחת, הביקוש למטבעות הקריפטו גדל. המשקיעים מושיטים יד אל נתח מעוגת הרווח ההולכת וגדלה הנובעת מהמסחר בהיצע המצומצם שלה.

בעוד ביטקוין ומטבעות קריפטוגרפיים בכללותם הולכים וגדלים יותר ויותר והופכים פופולריים, עדיין לא ידוע אם מדובר בבועה שתתפוצץ, או שהיא תישאר כצורה חדשה של עסקה וסחר.
העולם של אחרי 2008 צמא לטכנולוגיות פיננסיות שמנטרלות את ריכוזיות הממשלות ה"רגילות", מכאן שטכנולוגיית הבלוקצ'יין בהחלט מהווה אלטרנטיבה "שעושה שכל" לצורך בדה-צנטרליזציה. האם טכנולוגיה זו והביטקוין בראשה יהיו הבסיס לכלכלת העתיד, זו שאלת ה-21 מיליון ביטקוין.

 

כיצד לרכוש ביטקוין?

השקעה בביטקוין יכולה להיראות מסובכת, אבל היא הרבה יותר קלה כשמפרקים אותה לשלבים. השקעה או מסחר בביטקוין דורשים רק חשבון פעיל או בבורסה, אם כי מומלץ לנקוט בשיטות אחסון בטוחות נוספות.

ישנם מספר דברים שמשקיעי ביטקוין צריכים: חשבון חליפין קריפטוגרפי, מסמכי זיהוי אישיים בעת שימוש בפלטפורמת – Know Your Customer KYC, חיבור מאובטח לאינטרנט ושיטת תשלום. כמו כן, מומלץ להחזיק בארנק אישי משלכם מחוץ לחשבון הבורסה. שיטות תשלום חוקיות בנתיב זה כוללות חשבונות בנק, כרטיסי חיוב וכרטיסי אשראי. אפשר גם להשיג ביטקוין בכספומטים מיוחדים ובאמצעות בורסות P2P.

שלב ראשון: בחרו שירות או מקום מסחר לקריפטו

כדי לקנות ביטקוין, הצעד הראשון הוא לבחור פלטפורמת מסחר או שירות קריפטו. שירותי המסחר ומקומות המסחר הפופולריים ביותר לרכישת מטבעות קריפטוגרפיים הם בורסות קריפטו, שירותי תשלום וברוקרים. מתוך אלה, בורסות קריפטוגרפיות הן האפשרות הנוחה ביותר מכיוון שהן מציעות מגוון רחב של תכונות ויותר מטבעות קריפטוגרפיים למסחר בהשוואה למקומות אחרים. הרשמה לבורסת מטבעות קריפטוגרפית תאפשר לכם לקנות, למכור ולהחזיק מטבעות קריפטוגרפיים. בדרך כלל מומלץ להשתמש בבורסה המאפשרת למשתמשים שלה למשוך קריפטו לארנק המקוון האישי שלכם לשמירה.

מכיוון שהאתוס של ביטקוין עוסק בביזור וריבונות אינדיבידואלית, חלק מהבורסות מאפשרות למשתמשים להישאר אנונימיים ואינם דורשים מהמשתמשים להזין מידע אישי. מרכזיות כאלה פועלות באופן אוטונומי והן בדרך כלל מבוזרות, מה שאומר שאין להן נקודת שליטה מרכזית.

Kraken וג'מיני מציעות ביטקוין ובהן כנראה המסלולים הקלים ביותר לקריפטו בכל התעשייה. בתוך ישראל יש לנו חברות כמו Bits of Gold ו-bit2c לקנייה ומסחר בביטקוין מול השקל.

חשוב להשתמש בנהלי אינטרנט בטוחים בעת יצירת חשבון חליפין של מטבעות קריפטוגרפיים. יש להשתמש באימות דו-גורמי יחד עם סיסמה ייחודית וארוכה, כולל מגוון אותיות קטנות, תווים מיוחדים ומספרים.

שלב שני: חברו את הבורסה שלכם לאפשרות תשלום

לאחר בחירת ההמרה, יהיה עליכם לאסוף את המסמכים האישיים שלכם. בהתאם להחלפה, אלה עשויים לכלול תמונות של רישיון נהיגה או מספר תעודת זהות, כמו גם מידע על המעסיק ומקור ההכנסות שלכם. התהליך זהה במידה רבה להקמת חשבון תיווך טיפוסי.

לאחר שהבורסה אימתה את זהותכם, תתבקשו לחבר אפשרות תשלום. ברוב הבורסות, אתם יכולים לחבר את חשבון הבנק שלכם ישירות, או שאתם יכולים לחבר כרטיס חיוב או אשראי. למרות שאתם יכולים להשתמש בכרטיס אשראי לרכישת מטבעות קריפטוגרפיים, זהו לא רעיון טוב מכיוון שהתנודתיות במחירי מטבעות קריפטוגרפיים עלולה לנפח את העלות הכוללת של רכישת מטבע.

הבורסות גובות גם עמלות על כל עסקה. עמלה זו יכולה להיות עמלה קבועה (אם סכום המסחר נמוך) או אחוז מסכום המסחר. כרטיסי אשראי כרוכים בעמלת עיבוד בנוסף לעמלות העסקה.

שלב שלישי: בצעו הזמנה

ניתן לקנות ביטקוין לאחר בחירת החלפה וחיבור אפשרות תשלום. בורסות של מטבעות קריפטו הגיעו לנקודה שבה יש להן כמעט את אותה רמת תכונות כמו עמיתיהם לתיווך המניות. בורסות קריפטו מציעות היום מספר סוגי הזמנות ודרכים להשקעה. כמעט כל בורסות הקריפטו מציעות גם פקודות שוק וגם פקודות לימיט, וחלקן מציעות גם פקודות סטופ-לוס.

שלב רביעי: אחסון בטוח

ביטקוין וארנקי מטבעות קריפטוגרפיים הם מקום לאחסון נכסים דיגיטליים בצורה מאובטחת יותר. קבלת הקריפטו שלכם מחוץ לבורסה ובארנק האישי שלכם מבטיחה שרק לכם יש שליטה על המפתח הפרטי של הכספים שלכם. זה גם נותן לכם את היכולת לאחסן כספים הרחק מהבורסה ולמנוע את הסיכון שהבורסה שלכם תפרץ ותאבד את הכספים שלכם.

למרות שרוב הבורסות מציעות ארנקים למשתמשים שלהן, אבטחה היא לא העסק העיקרי שלהן. בדרך כלל לא מומלץ להשתמש בארנק חליפין עבור אחזקות גדולות או ארוכות טווח.

ישנן גם דרכים לרכוש ביטקוין דרך פייפאל או באמצעות כרטיס אשראי (למרות שזה פחות מומלץ). לחילופין ניתן לרכוש ביטקוין באמצעות כספומטים מיוחדים של ביטקוין, בורסות (P2P LocalBitcoins היא דוגמה טובה) או ברוקרים מיינסטרים.

ישנם שני סוגים של ארנקים לאחסון ביטקוין; "חמים" ו"קרים".

ארנקים חמים מחוברים לאינטרנט ומכאן שעשויות להיות להם פרצות אבטחה, ארנקים קרים הם לא מקוונים ויכולים להיות מפתחות מודפסים על נייר או כונני USB וכו'.

 

מכירת ביטקוין

ניתן למכור ביטקוין ברוב הפלטפורמות שמהן הם נרכשו, בדרך כלל, תהליך מכירת הביטקוין בפלטפורמות אלו דומה לתהליך המשמש לרכישת המטבע הקריפטוגרפי. הם יכולים גם להיסחר בפומבי בכל אחת מפלטפורמות ההחלפה, אם כי חלקם גובים עמלות.

אתם יכולים גם להשתמש בשירות כמו eGifter כדי למכור את הביטקוין שלכם עבור כרטיס מתנה.

 

חסרונותיו של הביטקוין

השבחים לביטקוינים נשמעים עד היום, אבל האם זה דרכו של העתיד, האם זה עתיד הכלכלה שנועדה להיות? ומה הן בכל זאת החסרונות?

ארנקים יכולים ללכת לאיבוד

אם כונן קשיח קורס, או וירוס משחית נתונים, וקובץ הארנק פגום, ביטקוינים בעצם "הולכים לאיבוד". 

הערך של ביטקוין משתנה כל הזמן בהתאם לביקוש

תנודה מתמדת זו תגרום לאתרים המקבלים ביטקוין לשנות ללא הרף מחירים.

אין הבטחת הערכת שווי

מכיוון שאין רשות מרכזית השולטת בביטקוין, אף אחד לא יכול להבטיח את הערכת השווי המינימלית שלו. אם קבוצה גדולה של סוחרים תחליט "לזרוק" ביטקוין ולעזוב את המערכת, הערכת השווי שלה תקטן מאוד מה שיפגע מאוד במשתמשים המושקעים.

נבנה בדפלציה

מכיוון שהמספר הכולל של ביטקוין מוגבל ל-21 מיליון, זה עלול לגרום לדפלציה. כל ביטקוין יהיה שווה יותר ויותר ככל שמספר הביטקוינים הכולל יגדל.

אין הגנת קונה

כאשר סחורה נרכשת באמצעות ביטקוין, והמוכר לא שולח את הסחורה המובטחת, לא ניתן לעשות דבר כדי לבטל את העסקה.

ביטקוין לא מקובל באופן נרחב

ביטקוין עדיין מתקבל רק על ידי קבוצה קטנה מאוד של סוחרים מקוונים. זה הופך את זה לבלתי אפשרי להסתמך לחלוטין על ביטקוין כמטבע. כמו כן, לשימוש בביטקוין עשויות להיות מגבלות רגולטוריות ממשלתיות.

 

ביטקוין בישראל

הביטחון והוויתור החלקי הנדרש

בכל הנוגע לקניית ביטקוין בישראל יש כמה אזהרות. בשל המצב הביטחוני והסיכונים הייחודיים של ישראל, יהיה צורך לוותר על חלק מהחירויות והאוטונומיה הקשורים לביטקוין. ארגונים המספקים שירותים אלו יהיו כפופים לחובות שנועדו למנוע מהם לשמש כאמצעי להלבנת הון או למימון טרור.

בראיון ל"גלובס", טומי רביד, מייסד ומנכ"ל BloxTax, עובר על כמה טיפים ועצות לישראלים המעוניינים להשקיע בביטקוין.

חלק מהבנקים הישראלים כבר גיבשו מדיניות סדורה שנועדה לאפשר להם לקבל את הכסף כל עוד זה נעשה כהלכה ובערוצים המתאימים.

"אם אתה סוחר עם גופים בחו"ל וברצונך להחזיר את הכסף למערכת הפיננסית בישראל, מומלץ לסחור רק עם גופים מפוקחים ומורשים העומדים בכללי איסור הלבנת הון של ה-FCA בבריטניה או של ה- BitLicense של מחלקת השירותים הפיננסיים של מדינת ניו יורק", כך לפי תומר רביד, המספק שירותי רגולציה למשקיעי מטבעות קריפטוגרפיים.

"תמיד מומלץ לשמור תיעוד של ההעברות: כתובות ארנק, תיעוד מתאים ובאופן כללי לשמור על ארנק נקי, חשוב להבין שיש להתייחס לארנקים כאילו היו חשבונות בנק, ולכן כדאי להימנע מעסקאות שאתה לא תבצע בחשבון הבנק המסורתי שלך", אומר רביד.

מיסוי

מכיוון שמטבעות קריפטוגרפיים נחשבים כנכסים, כל הרווחים מחויבים במס של 25%. על מנת לקבל תשואות על הוצאות והפסדים, משלמי המיסים צריכים לנהל רישומים להוכחת תביעתם, במקרים מסוימים ההכנסה מקניה ומכירה של מטבעות קריפטוגרפיים מוגדרת כעסק בשל היקפו, ובמקרה כזה שיעור המס עתיד להיות גבוה יותר, עד 53%.

המיסוי מתרחש בעקבות מכירת מטבע הקריפטו. מס רווחי הון משולם רק על הרווח. משלמי המיסים נדרשים לדווח על רווחיהם או הפסדיהם אחת לשנה עם טופס ספציפי המצורף לדוח השנתי שלהם.

נכון לעכשיו, ה-ITA יכול לדעת אם מישהו מחזיק במטבעות קריפטוגרפיים רק אם הוא דיווח על כך או אם הבנק דיווח שקיבל כספים לחשבון הנובעים ממכירת מטבעות קריפטוגרפיים (ראיון עם אינגה אייזנברג ממשרד עורכי הדין אייזנברג, שינער ושות' – עם כלכליסט).

 

העתיד של ביטקוין וקריפטו

עתיד הביטקוין אינו בטוח, למרות כל הפלא הטכנולוגי שלו, יש כאלה שאומרים שזה לא מספיק על מנת להחליף מטבע קונבנציונלי, לפחות עדיין לא. 

על כל אבטחתו ונפלאותיו, עסקאות הביטקוין הן איטיות ויקרות, והרשת שלו לא יכולה לעבד כמות עסקאות גדולה.

גם תנודות מחיר פרועות, הופכות אותו ללא אמין עבור עסקאות יומיומיות.

נוסף על כך, כוח המחשוב הדרוש לכרייה ולשמירה על פעילות ביטקוין הוא יקר ויש הטוענים שאינו יציב מבחינה סביבתית. 

בשורה התחתונה – ללא סמכות מרכזית לא ניתן יהיה לתקן תלונות או טעויות.

אבל למרות כל החסרונות שלו, המחיר של הביטקוין נשאר גבוה – והמשקיעים מזרימים כסף. הם מאמינים שהמחסור בו הופך אותו להשקעה ראויה. יש המשערים שזו בועה שבסופו של דבר תתפוצץ אם הביטקוין לא יוכל לעמוד בציפיות.

טכנולוגיית הביטקוין מתפתחת ופריצות הדרך הטכנולוגיות שחלו על ידה, ישנו וימשיכו לשנות את שדה המשחק הטכנולוגי.

חלק נוסף שהופך את הביטקוין לאטרקטיבי כל כך, הוא האוטונומיה שלו והיעדר פיקוח של הבנק והממשל. עם זאת, ככל שהוא גדל בפופולריות, ממשלות החלו לפעול נגדו, בין אם בכוונה להפוך אותו לבלתי חוקי לחלוטין או על מנת להתמקד ברגולציה ובמיסוי. חלק מהרגולציה תהיה טובה לביטקוין בכך שהיא הופכת אותו לאמין יותר.

בכל אופן, רק הזמן יגיד מה צופן העתיד עבור מטבעות הביטקוין והקריפטו בכללותם.

מקורות

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?