למה שחקן האלפא צריך את המשקיע הקטן ב-200,000 ש"ח

משקיעי אלפא

אנחנו נשאלים הרבה את השאלה הזאת – איך יכול להיות ששחקני האלפא שלנו הפועלים הרבה שנים בזירות שלהם ומבצעים השקעות בעשרות מיליוני דולרים צריכים אותנו המשקיעים הקטנים בפרוסות השקעה של 200 אלף שח?
למה הם לא הולכים לבנק ולוקחים הלוואה הרבה יותר זולה מהריבית שהם יצטרכו לשלם לנו על היותנו חלק בהשקעה שלהם?
תכלס, שאלה מצוינת ובהחלט אפשר להבין מאיפה היא מגיעה. לכאורה השחקנים שלנו הם חברות מבוססות ותיקות עם טראק רקורד עשיר ושווי נכסים של מאות מיליונים ויותר, אז למה הם צריכים על הראש שלהם גם את גברת כהן מנס ציונה ואת מר בקרוביץ מהרצליה עם סכומים נמוכים יחסית.

ההסבר הוא מאוד פשוט.

לעולם יזמים ואנשי עסקים ובטח כאלה מעולמות הנדלן יחפשו כספים נוספים על הכספים שלהם כדי להתמנף ולבצע עוד ועוד עסקאות.

נאמר ולשחקן אלפא יש הון עצמי של 9 מיליון דולר והוא בוחר לא לגייס כסף ממשיקיעים "קטנים". הוא ימצא שלוש עסקאות שכל אחת מהן בשווי 10 מיליון דולר. מה יעשה השחקן הזה? הוא יקח 3 מיליון מההון העצמי שלו עוד מיליון מהשותף המקומי שלו כבר יהיו לו 4 מיליון. ועוד 6 מיליון דולר הוא ייקח בהלוואה מהבנק המקומי ויגיע ל-10 מיליון דולר איתם יקנה את העסקה הראשונה שלו.

אם הוא יעשה את המהלך הזה שלוש פעמים, הוא יוכל לרכוש ונהל 3 עסקאות בשווי כולל של 30 מיליון דולר.

בדרך זו שחקן האלפא הצליח עם 9 מיליון דולר הון עצמי לבצע עסקות ב-30 מיליון דולר. סהכ מינוף נאה על הכסף שלו.

עכשיו בואו נבין את המספרים כשהשחקן מביא מינוף נוסף למשוואה שאיננו קשור ליזם המקומי או לבנק המקומי. כעת המינוף יהיה באמצעות אותם משקיעים פרטיים, שלעיתים קוראים לעצמם משקיעים קטנים שנכנסים לעסקאות כאלה עם סכומים של 50 עד 100 אלף דולר.

תזכרו, לשחקן האלפא יש הון עצמי של 9 מיליון דולר.
עכשיו, שיש לשחקן אפשרות לגייס כסף ממשקיעים קטנים התמונה בעסקה של 10 מיליון דולר תיראה ככה:
2.8 מיליון דולר יגיעו ממשקיעים קטנים.
200 אלף דולר יגיעו משחקן האלפא שמשקיע הון עצמי גם הוא בעסקאות.
מיליון דולר יגיעו מהיזם המקומי.
6 מיליון דולר יגיעו מהבנק המקומי.
סהכ – אותה עסקת נדלן בשווי 10 מיליון דולר, אלא שהפעם, שחקן האלפא השקיע בה רק 200 אלף דולר מההון העצמי שלו ולא 3 מיליון דולר!!
כלומר, תיאורטית בחישוב הזה שחקן האלפא יכול להכנס ל-15 עסקאות בשווי 150 מיליון דולר עם אותם 9 מיליון דולר הון עצמי שיש לו.

אז עכשיו תגידו לנו אתם מה עדיף לשחקן האלפא לנהל פורטפוליו של 15 עסקאות בשווי כולל של 150 מיליון דולר או לנהל פורטפוליו של 3 עסקאות בשווי כולל של 30 מיליון דולר.
אגב, ואם שחקן האלפא ישקיע רק 100 אלף דולר הון עצמי בכל עסקה, הוא יוכל לנהל פורטפוליו של 30 עסקאות בשווי של 300 מיליון שח!!

כמובן שיזם שמחפש לגדול ולהרוויח יותר יחפש את הפתרונות בהם הוא יכול להכניס עוד הון או חוב לעסקאות שלנו וגם במחיר יקר יותר של הכסף הזה, הוא עדיין ירוויח יותר כי הוא ינהל פורטפוליו גדול יותר ורווחי יותר.

זה היה ההסבר הפשוט למה שחקני האלפא מחפשים גם משקיעים קטנים שיהיו איתם בהשקעות הגדולות. אפשר גם לומר שחלק לא מבוטל משחקני האלפא גם רואה באפיק זה מתן הזדמנות למשקיעים פרטיים עם הון מצומצם לקחת חלק בהשקעות בסדר גודל של מיליונים ולעיתים עשרות מיליונים.

ועל זה גם נכתבה כבר השורה בשיר – כל אחד הוא נר קטן וכולנו נר איתן.

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?