הגלובליזציה מאיצה והצורך בהמרות והעברות מט"ח רק הולך וגובר

הגלובליזציה מאיצה: המרות והעברות מט"ח - המאמר המלא

27 באוגוסט 2022

 

העולם הופך יותר ויותר גלובלי וזו כבר מגמה שמלווה אותנו כבר כמה עשורים, והתחזקה מאוד בעשור האחרון ובטח מאז פרוץ הקורונה.

ככל שמדינת ישראל משחקת תפקיד משמעותי יותר במשחק הגלובלי, כך יותר ויותר חברות מייצאות לחו"ל, נהנות מהשקעות זרות וכמות המט"ח שנכנסת לישראל גדלה בהתמדה.

אנחנו נהנים יותר מהשפע הגלובלי והיתרונות היחסיים של המשק בייצוא של הייטק, תוכנה וגם בכניסה ויציאה של תיירים.

בקיץ הזה, 1 מכל 2 ישראלים, ביקר או יבקר בחו"ל, וזו רק דוגמה לצורך הגובר שלנו במט"ח.

כשמדובר בעסקאות קטנות אנחנו מבצעים בכרטיס האשראי וההמרה מתבצעת בבנק, אבל בעסקאות גדולות שלא מתבצעות במזומן, היתרונות של חברות חיצוניות הם משמעותיים. 

השיקוף הבולט ביותר של המגמה הזו של עלייה בצורך להמרות מט"ח, הוא בדוח יתרות מטבע החוץ של מדינת ישראל.

היתרות הולכות ועולות בהתמדה, הודות לזרם הדולרים של ההייטק. בנק ישראל נדרש לרכוש בשנים האחרונות מט"ח בהיקפים גדולים כדי לספוג את עודף הדולרים שזורם לישראל.

כשבנק ישראל קונה את הדולרים בשוק הוא מספק שקלים לכל אותם עסקאות מט"ח. כלומר מדובר על שוק שגדל בהתמדה משנה לשנה. 

גלובליזציה והמרות מט"ח

 

אם אנחנו בקהילות הפיננסים חשופים בעיקר לגידול המשמעותי בהיקף ההשקעות של ישראלים בחו"ל, ועדים לגידול הגובר שבצורך של משקיעים להמיר שקלים לדולר, ללירה שטרלינג ולאירו, גם בענפים אחרים הביקושים להעברות מט"ח גלובליות הולכים וגדלים. 

מדוע הביקוש להמרות והעברות מט"ח רק הולך ועולה? 

אתרי סחר מקוון – ישראלים רבים הקימו בשנים האחרונות אתרי סחר מקוון.

הם מקבלים תשלומים בכל העולם במטבעות שונים ונדרשים להמיר אותם לשקלים כדי לשלם משכורות לעובדים שלהם ולעצמם. הדרך להמיר סכומים גבוהים ובצורה עקבית היא באמצעות חברות המרת מט"ח דיגיטליות. ישנם אלפי עסקים קטנים כאלה בישראל.

לימודים בחו"ל – הישראלים רוצים לממש את חלום הקריירה ולימודי רפואה, הנדסה, דוקטורט ותחומים נוספים הופכים יותר לנחלת הכלל.

דור ה-Z מבין וחושב שהשמיים הם לא גבול. כיום 1 מכל 10 רופאים שמקבלים רשיון ממשרד הבריאות למדו באוניברסיטה בחו"ל והמספר הזה רק הולך ועולה.

הלימודים בחו"ל מצריכים סכומי מט"ח גבוהים מאוד מהסטודנטים והמשפחות והדרך להמיר ולהעביר אותם, הם דרך גופים חוץ בנקאיים.

סטארטאפים – סטארטאפ ישראלי נדרש בכל חודש לשלם משכורות לעשרות ומאות עובדים. הכספים נמצאים בדרך כלל בחשבון מט"ח, היות וההכנסות הן במט"ח וגם ההשקעות של קרנות הון סיכון. כך בכל חודש נדרשת חברה ישראלית להמיר מיליוני שקלים במשכורות לעובדים ואין להם כל רצון לשלם על כך עמלות גבוהות. מגזר ההייטק בישראל הולך וצומח, אפילו כשיש דיבורים על משבר וצמצומים. 

נדל"ן בחו"ל – איך לא. כפי שאנחנו יודעים, היקפי ההשקעות של ישראלים בנדל"ן בחו"ל רק הולכים ועולים בהתמדה. משקיעים באפיקים אלה מודעים להיקף העולה של השקעות ישראלים בחו"ל.

המעבר להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים – הכניסה של מטבעות קריפטוגרפיים היא תחרות למטבעות הפיאט, אבל הם תורמים ומגדילים את כמות המרות המט"ח במטבעות הללו. כל מכירה, המרה של מטבע קריפטו, מביאה תמיד להמרת מט"ח בצד השני. המכירה של קריפטו היא בדרך כלל בדולרים ואותם יש תמיד להמיר לשקלים כדי להחזיר את הכספים הביתה לישראל. 

היתרונות של חברות טכנולוגיה להמרות מט"ח חוץ בנקאיות

  1. שקיפות – בחברות המרת מט"ח, כל הנתונים קלים להשוואה, חישוב ובדיקה. השוואת מוצרים פיננסים היא חשובה לרוכש המקצוען ובהיקפים גדולים.
  2. שער קבוע ונייטרלי – חברות כאלה משתמשות בשערים של בנק ישראל ולא מוסיפות מרווח. לכולם יש שער זהה.
  3. עמלות קבועות ונמוכות – כשהולכים אל הבנקים, העמלה לא ברורה ולא שקופה כשזה נוגע להמרות מט"ח. לכן לקוחות מעדיפים וודאות ואת היכולת להשוות מחירים. צריך לזכור שכל עמלה שקולה לריבית ששילמנו, אז נעדיף תמיד להישאר עם תשואה כמה שיותר גבוהה ועם עמלה נמוכה. 

 

גלובליזציה והמרות מט"ח

הגרף הוא אחוז השינוי השנתי בכמות הכסף ברחבי העולם. ניתן לראות מאז שנת 2004 גידול קבוע בכמות הכסף בכל המדינות ובפרט בשנת 2020, שנת הקורונה, זינוק חד בכמות הכסף.

ככל שיש עלייה בכמות הכסף, כך גדלות בהתאמה העסקאות להמרת מט"ח והביקושים.

גלובליזציה והמרות מט"ח

 

לסיכום, עולם המט״ח בתוך הכפר הגלובלי צובר תאוצה וחשיבות אצל משקיעים וגם אצל אנשים שאינם משקיעים אך זקוקים לקנייה, מכירה או העברת מטח.

הבנקים של העולם הישן חוגגים עלינו עם התלות שלנו בהם שהולכת ומתפוגגת עם חברות פינטק שמציעות שקיפות, הוגנות ומחירים זולים בהרבה מאלה שמציעה לנו המערכת הבנקאית. אל תתנו לחוסר הידע שלכם לעלות לכם הרבה כסף.

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?