אדם, מכונה והשקעות – מה אפשר ללמוד על ה-ChatGPT ומה הוא יכול ללמד אותנו?

מה אפשר ללמוד על ה-ChatGPT ומה הוא יכול ללמד אותנו - עמית והגר

8 בפברואר 2023

 

לא צריך להיות אנשי טכנולוגיה גדולים כדי להבין שהבינה המלאכותית היא הדבר הבא. בעצם, היא לא הדבר הבא, היא הדבר כבר היום, והביטוי המרכזי והמדובר ביותר בהקשר הזה הוא הבינה המלאכותית היוצרת, ה- ChatGPT (GPT הם ראשי התיבות של Generative Pre-trained Transformer).

מה זה בכלל?

במילים פשוטות, מדובר בסוג של מנוע חיפוש חכם. כל שעלינו לעשות (כרגע בחינם) זה לכתוב שאלה כלשהי בשורת החיפוש, ותוך מספר שניות נקבל תשובה תמציתית אך די מרובדת, ואפילו כזו שמנוסחת בצורה די ברורה (בינתיים באנגלית בלבד, אגב). כלומר, הצ'אט הזה הוא כלי שעל פניו יכול לחסוך לנו לא מעט זמן חיפוש, עיבוד, סינון ומיון של פיסות מידע וידע, אותן פיסות שמספקים לנו ערוצי המידע הרבים והשונים בעולם, בדגש על המלך של מנועי החיפוש העונה לשם ד"ר גוגל. 

טוב, על פניו נשמע מושלם ומועיל ויעיל, נכון? כן, רק שברור שיש כאן בעיות ויש מקום להפעלת החשיבה הביקורתית האנושית שעדיין (בדגש על עדיין) לא מצאו לה תחליף. המכונה לא מחוברת לאינטרנט ומכאן שהיא לא יודעת מה קורה בעולם – בכל ההיבטים – מתחילת שנת 2022 (אז הסתיים ה"אימון" שלה). גם תשובותיה לשאלות השונות, אותן "חבילות ידע" מתומצתות, הן לא בהכרח התשובות הנכונות או האמיתיות (ועל זה אומרים: "נכון לא נכון, דבר בביטחון"…).

האדם שמאחורי המכונה 

ראוי להגיד מילה על המקום שבו כל הרעיון הזה התחיל והמוצר צמח. חברת הסטארטאפ OpenAI"" היא "האמא והאבא" של הרך שנולד בנובמבר 2022, כשהוא כבר יודע הרבה מאוד על העולם… חמישה סטארטאפיסטים גדולים (בהם סם אלטמן ואילון מאסק, שעזב את החברה בינתיים) החליטו בשנת 2015 להשקיע יחד מיליארד דולר בקידום תחום הבינה המלאכותית, באופן ש"יתרום לאנושות" וללא מטרות רווח. 

כשלוש שנים לאחר מכן החברה שינתה את פניה העסקיות – היא הפכה לחברה רווחית (לפי המנכ"ל אלטמן, המהלך בוצע נוכח הקושי לגייס את ההון הדרוש לאימון המכונה והצורך לספק רווחים למשקיעים). עם זאת, התשואה הפוטנציאלית הוגבלה ללא יותר מפי 100 מסכום ההשקעה, ומטרת העל נותרה "התרומה לאנושות". OpenAI"" פועלת מקליפורניה, מעסיקה היום כ-500 עובדים ושוויה מוערך בקרוב ל-30 מיליארד דולר (כולל מיליארדים שכנראה השקיעה בה ענקית הטכנולוגיה מייקרוסופט, על אף חוסר ההתלהבות של מייסדהּ, ביל גייטס, מהטכנולוגיה הזו). 

הזדמנויות – איומים – הזדמנויות 

"OpenAI" הביאה לעולם בשורה גדולה באמצעות הכלים שפיתחה (עוד כלי מוכר, "אחיו הגדול" של הצ'אט, הוא הבוט DALL E-2, שיודע לצייר ציורים מורכבים בהתאם לפקודות טקסטואליות). הדבר המשמעותי הוא הנגשת הבינה המלאכותית ל"המונים" – לא רק אנשי טכנולוגיה, אלא גם אנשי שיווק, תוכן, כוח אדם ועוד.

הכלי הזה הוא, אם כן, הזדמנות גדולה. חכּה, או יותר נכון רשת גדולה, בתוך אוקיינוס הידע שמציף אותנו בעידן הנוכחי. עם זאת, כאמור, הוא מהווה גם איום לא מבוטל. הוא מעמיק את בעיית מהימנות המידע ומרחיב אותה לתחום הידע ואולי חמור מכך – למהימנותם של בעלי הידע והמומחים. סימני שאלה מתחילים לרחף מעל עבודות של תלמידים בבתי ספר, מעל סמינריונים של סטודנטים באוניברסיטאות, ומעל מאמרים מקצועיים במגוון תחומים. הספק הולך ומתרחב ובחברה שיצרה את הגולם – שאולי כבר קם על יוצרו – החלו לעבוד על  פיתוח מוצרים שיסייעו להבחין בין טקסטים שכתבו אנשים לעומת טקסטים שכתבו מכונות.

אנחנו בינתיים בוחרים לבחון בזהירות את היתרונות שהכלי הזה יכול לספק לנו. קונקרטית ביחס להשקעות, התרומה של ה- ChatGPT עדיין לא לגמרי ברורה. השיח בעולם בהקשר הזה עוסק ביעילות / חיסכון בזמן עבור מתווכי נדל"ן למשל (שכבר עושים בו שימוש לשיווק נכסים, חיבור טיוטות חוזים ועוד), ובהערכות לתועלת הפוטנציאלית שלו למשקיעים ולמנהלי השקעות (ניתוח מידע, המלצות/התאמה אישית של עסקאות ועוד).

ומה המכונה אומרת על התועלת הפוטנציאלית שלה בתחום ההשקעות? ובכן, פנינו אליה! שאלנו את הצ'אט מה הקשר בין בינה מלאכותית לבין השקעות, ואיך אפשר להשתמש בבינה המלאכותית – וקונקרטית
ב- ChatGPT – בהשקעות נדל"ן. התשובות שקיבלנו נגעו למשל ליכולת לנתח מגוון רחב של נתונים (מגמות בשווקים, סוגי נכסים וחברות השקעה), ולאוטומציה שהכלי יכול לאפשר בתהליכי השקעות (באופן שיצמצם עלויות וטעויות אנוש). 

הצ'אט אפילו הוסיף דיסקליימר(!), לפיו הוא אומנם יכול לספק מידע שימושי ותובנות בנוגע להשקעות, אולם ההחלטות הסופיות צריכות להתבסס על מחקר מעמיק והתייעצות עם מומחים… מעניין. 

ואנחנו נוסיף איחולים לשימוש מועיל וביקורתי בכלי ה-AI, ואם התחום הזה מעניין אתכם ואתם רוצים לשמוע עוד, אתם יותר ממוזמנים לשיחה שנקיים בנושא עם אריאל לוין, מנכ"ל SOULmarketing ומומחה בתחום הבינה המלאכותית היוצרת – הצטרפו אלינו ב-8 בפברואר, 20:30, לייב על המסך שלכם!

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?