השקעה בהלוואות P2P

השקעה בהלוואות P2P - הלוואות פרטיות מחוץ לבנק | עמית והגר

אחרי התשואות החלומיות שרשמו שוקי המניות בשנים האחרונות, תחילת 2022 הזכירה למשקיעים שהמניות יודעות גם לרדת. העלאות הריבית המתוכננות בארה"ב, גל האומיקרון וגם המלחמה באוקראינה פגעו שוב ושוב בשוקי המניות. מי שחיפש שקט בשוק אגרות החוב קיבל גם הוא המחשה לכך שאג"ח כבר מזמן אינן חוף מבטחים. התקופה הנוכחית היא תזכורת מצוינת לחשיבות של שילוב השקעות אלטרנטיביות (נכסים לא סחירים) בתיק ההשקעות, בין היתר לאור הקורלציה הנמוכה בינן לבין הנכסים הסחירים. לצד ההשקעה בנדל"ן – אולי הנכס האלטרנטיבי המוכר והאהוב ביותר – אחד הנכסים האלטרנטיביים הפופולריים בשנים האחרונות הוא תחום ה-P2P (peer to peer) – הלוואות שנותנים אנשים פרטיים לאנשים פרטיים אחרים, באמצעות פלטפורמות טכנולוגיות. איך זה עובד, מהם היתרונות והחסרונות של ההשקעה בהלוואות P2P, ולמי זה מתאים? בשביל זה אנחנו כאן.

מהן הלוואות P2P?

הלוואות P2P (Peer to peer) – בעברית הן מכונות "הלוואות בין עמיתים" או "הלוואות חברתיות" – הן הלוואות שנותנים אנשים פרטיים לאנשים פרטיים אחרים. הלוואות מסוג זה הוצעו לראשונה בבריטניה כבר ב-2005, אולם הפריצה הגדולה שלהן, בארץ ובעולם, חלה בעשור האחרון, בזכות שורה של התפתחויות טכנולוגיות שיאפשרו הקמת חברות הפועלות כגורם מתווך בין הלווים למלווים, מבצעות חיתום של ההלוואות באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים ועוד. לפי ניתוח של "ריפורט אושן", שוק ה-P2P העולמי הסתכם בכ-68 מיליארד דולר ב-2019, והוא צפוי לצמוח לכ-559 מיליארד דולר עד 2027. בישראל פועלות כיום לא מעט חברות כאלה, ותיקי ההלוואות של החברות הגדולות מסתכמים במיליארדי שקלים.

איך אפשר להשקיע בהלוואות ?P2P

לכל פלטפורמה של הלוואות P2P מנגנון מעט שונה, אולם העיקרון דומה: לכולן פלטפורמה אינטרנטית שדרכה אפשר להשקיע סכום מסוים והחברה תשתמש בסכום הזה למתן הלוואות, כאשר הריבית על ההלוואה מועברת למשקיע, בניכוי עמלה מסוים שהחברה המפעילה את פלטפורמת ה-P2P גובה תמורת שירותי התיווך בין הלווים למלווים, ועוד שורה של שירותים נוספים שהיא מספקת, וכן בניכוי מסים.

אגב, בעיקרון חברות ה-P2P עושות בדיוק מה שהבנק עושה – שכן הבנק משתמש בכספים שלקוחותיו מפקידים בפיקדונות ותוכניות חיסכון כדי לתת הלוואות ללקוחות אחרים. אולם בבנק, בשונה מחברות ה-P2P, הפער – או "המרווח" – בין הריבית המשולמת ללקוח החוסך לבין הריבית שהבנק  גובה מהלקוח המלווה גבוה הרבה יותר. למעשה, בבנק – רוב פער הריבית בין הלווה למלווה הולך לבנק כהכנסה, בעוד שחברות ה-P2P מסתפקות בנתח קטן יותר מהעוגה, ורוב הריבית מגיעה לאדם הפרטי שמלווה את הכסף.

מה טווח ההשקעה?

בדומה להשקעה בשוק המניות, גם כאן אפשר להשקיע לכל טווח השקעה, בהתאם להחלטת המשקיע.

מה גובה הריבית שמשולמת על ההלוואות החברתיות?

גובה הריבית משתנה לפי סוג ההלוואה, הביטחונות בגינה ועוד שורה של פרמטרים. ככלל, ככל שההלוואה מגובה ביותר בטחונות, הריבית בגינה תיטה להיות נמוכה יותר. החברות השונות מצהירות על ריבית שנתית ממוצעת של 4-8 בשנה בשנים האחרונות.

האם ההשקעה נזילה?

כדי לענות על כך נסביר את המנגנון: הכסף המושקע על ידי המלווה מועבר לחשבון נאמנות של פלטפורמת ה-P2P באחד הבנקים, ומשם החברה מעבירה את הכסף ללווים. ברוב החברות יש הבחנה בין הכסף "הפנוי" או "הזמין" באותו רגע לבין הכסף המלווה ללקוח. את הכסף הפנוי או הזמין ניתן להנזיל באופן מיידי. המהירות שבה ניתן להנזיל את הכסף הנמצא אצל הלווים תלויה במצב השוק. במצב שוק רגיל, כאשר משקיע רוצה לצאת מההשקעה, החברה או הוא עצמו יכולים למכור את ההלוואה למשקיעים אחרים בתהליך מהיר של ימים ספורים. אולם במצב שבו הרבה משקיעים רוצים למכור את ההלוואה שלהם באותו זמן – התהליך יכול לקחת זמן רב יותר.

כמה עולה להשקיע בהלוואות P2P?

חברות ה-P2P גובות עמלה עבור השירותים שהן נותנות. עמלה זו משתנה מחברה לחברה, אך ככלל – הוא נמוך משמעותית מזה שבנק גובה, מה שמאפשר למשקיע ליהנות מריבית גבוהה יותר מאשר בעת השקעה בפיקדון בבנק.

למה כדאי להשקיע בהלוואות P2P?

מדובר בנכס יציב מאוד שנמצא "באמצע" מבחינת רמת הסיכון והתשואה בין השקעה במניות, שנחשבות לנכס המסוכן ביותר אך גם בעל פוטנציאל הרווח הגובה ביותר, לבין השקעה בפיקדון בבנק, הלוואות אלה מגלמות יחס סיכון תשואה מצוין.

מהם הסיכונים בהשקעה בהלוואות P2P?

בכל הלוואה קיים סיכון של אי תשלום ההלוואה. החברות פועלות לצמצם את הסיכון לאי החזר ההלוואה בשורה של דרכים. ראשית, הכסף של המשקיע הבודד בדרך כלל אינו ניתן ללווה בודד, אלא מפוזר בין לווים רבים – פעולה המפזרת את הסיכון. בחלק מהפלטפורמות ניתן להשקיע בהלוואות שבהן הלווה מעמיד בטחונות – כגון הלוואות משכנתא, שבהן הדירה משמשת כבטוחה (כמו בבנק). רוב החברות גם גובות מהלווים ומהמלווים סכום מסוים שמופקד בקרן שמשמשת לתשלום ללווים במקרים של חדלות פרעון. בנוסף, במקרה של פיגור בהחזר ההלוואה וצורך בהליכים משפטיים – פלטפורמות ה-P2P הן שמנהלות את ההליכים לגביית החוב, על חשבונן.

חסרון נוסף של הלוואות P2P הוא שרמת הנזילות של ההשקעה תלויה במספר האנשים שמבקשים לפדות את ההשקעה בזמן נתון. המשמעות היא שדווקא בעתות משבר, כאשר אנשים רבים זקוקים לכסף, עלול לקחת זמן יותר לקבל אותו.

האם הפעילות של החברות האלה מפוקחת?

חברות ה-P2P בישראל פועלות בהתאם לחוק המסדיר את פעילותן, שנחקק ב-2018, והן מפוקחות על ידי רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון.

האם הרווחים מההשקעה בחברות ה-P2P כפופים לתשלום מס?

בחלק מהפלטפורמות המשקיעים משלמים מס של 15% על הריבית, בעוד שפלטפורמות אחרות ממליצות להתייעץ בנושא עם יועץ מס. זאת, לעומת מס של 25% (ריאלי) על רווחים בבורסה.

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?