סקירת מגמות נדלן בלונדון – פבר׳ 2022

סקירת מגמות נדלן בלונדון

בפתח 2022 לונדון מסתמנת כאחד היעדים האטרקטיביים ביותר להשקעה בנדל"ן מבין ערי העולם המערבי.

ברקע, שורה של התפתחויות בשילוב מהלכים שנקטה הממשלה בבריטניה כדי לחזק את המערכת הכלכלית במדינה, בדגש על תחום הנדל"ן למגורים. 

בשנתיים האחרונות ניכר החוסן הכלכלי בבריטניה מול אתגרי הברקזיט (תהליך ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד האירופי, 2020) ומשבר הקורונה (כולל הירידה המסתמנת ממש לאחרונה בתחלואה, לאחר התפשטות זן האומיקרון).

בניגוד לחלק מהתחזיות ובדומה למגמה שמאפיינת את העולם המערבי בכללותו, שוק הדיור הבריטי הולך וצומח, הביקוש מתרחב ומחירי הדיור מאמירים.

בלונדון, לפי חלק מהדיווחים בעיתונות הכלכלית, ניכרת עליה משמעותית במחירי השכירות, הן של דיור בר-השגה (דירות שההיצע שלהן הצטמצם באופן דרמטי לאורך השנים) והן של דירות בשכונות היוקרה בעיר. 

במקביל להתפתחויות אלה בלטו מהלכיה של ממשלת בריטניה לעידוד המשק והצמיחה הכלכלית, שנפגעה – כמו בכל מדינות העולם – כתוצאה מהתפשטות הקורונה.

בריטניה היא כנראה אחת המדינות היחידות שהתמקדה בתחום הנדל"ן למגורים כמנוע צמיחה, ופיתחה חבילות סיוע שכללו הטבות משמעותיות במס הרכישה ומתן ערבויות נרחבות בשוק המשכנתאות. 

בנוסף, הרשויות בבריטניה ובלונדון בפרט פועלות לספק מענה לדרישה העולה מהשטח לדיור בר השגה, בדמותו של Permit Development (PD) – אישור להמרת סביבה עסקית (משרדים) לסביבת מגורים (דירות).

אישור כזה הוא שלב ביורוקרטי חשוב המעודד משקיעי נדל"ן למלא את הפער שנוצר וליהנות מפירות ההשקעה הפוטנציאליים.

השילוב שבין העדפות הצרכנים (שדרוג הבתים, ביסוס ודאות במציאות של אי-ודאות), חשש מפני עליות מחירים נוספות (אחרי שיעורי האינפלציה הגבוהים בשנה החולפת), שוק הון פורח, ריביות נמוכות המאפשרות משכנתאות אטרקטיביות, נתוני מאקרו חיוביים (התוצר הבריטי צמח בכ-7% בשנה החולפת וצפוי להמשיך לגדול גם השנה) וצעדים מעודדי צמיחה שנקטה הממשלה – כל אלה ממקמים את בריטניה בכלל ואת לונדון בפרט כ"בירת הנדל'ן למגורים".

אישוש נוסף לאטרקטיביות של לונדון כיעד להשקעה בנדל"ן ניתן למצוא בשני דוחות מעניינים שפורסמו בחודשים האחרונים – האחד של חברת הייעוץ האסטרטגי PWC המוסד הבינלאומי לבחינת התפתחות עירונית The Urban Land Institute, והשני של חברת הביטוח וההשקעות SwissLife.

בשני הדוחות האלה לונדון ניצבת בראש רשימת הערים האירופיות שנבחרו כיעד להשקעה בנדל"ן – היא סומנה ככזו לאור ערכה הגבוה ביחס להשקעה ((Value for money  ולאור הבולטות שלה ביחס לערים האחרות בשורה של קריטריונים נבחרים (רמת דינמיות, שגשוג, קוסמופוליטיות, רשתיות ונגישות). 

בזירה הישראלית מספר גורמים מוסדיים גדולים כבר זיהו את הפוטנציאל הטמון בנדל"ן הלונדוני, בהם חברות הביטוח "הראל" ו"שלמה" שחתמו על עסקת נדל"ן עם חברת הנדל"ן והתשתיות CIM.

גם חברת "אלקטרה נדל'ן" מקדמת עסקאות בתחום, וקונקרטית בשוק המשרדים בבריטניה. 

בשורה התחתונה, עמידותו של השוק הבריטי בפני משברים – לרבות גל האומיקרון הנוכחי – בשילוב עם תוכניות הממשלה לחיים "לצד הקורונה" והסימנים לאיתנות ולצמיחה של שוק הנדל"ן בלונדון מותירים הרבה מקום לאופטימיות והרבה מקום להשקעה בעיר.

תוסיפו לכך מגמות בשוק הישראלי, לרבות התחזקות השקל, עלויות הנדל"ן בארץ, המלחמה במשקיעי הנדלן ושיעורי התשואה הנמוכים וכנראה שתגיעו למסקנה שבשלה העת להפנות את המבט מערבה, בין היתר לכיוונה של לונדון.

 

קראו גם על: השקעות נדל"ן בארצות הברית

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?