מאמרים

הגורו שהפך מבעליה של חנות יין משפחתית – למומחה עולמי לשיווק עצמי

העצה החשובה ביותר של גורו השיווק והרשתות החברתיות גארי־וי היא פשוטה: אל תפסיקו לעלות תוכן והקפידו לענות תמיד למי שפונים אליכם.

בשביל רבים מאתנו, השם גארי־וי (GaryVee) אולי לא מצלצל מוכר. אבל מדובר באחד מהיזמים והמוחות השיווקיים הגדולים בעולם כיום, שרבים מחשיבים כגורו של סטוריטלינג (Storytelling, אמנות הסיפור השיווקי) בעולם הרשתות החברתיות. לאחר שהצליח כבר בסוף שנות ה-90, בתחילת עידן האינטרנט, להפוך חנות אלכוהול משפחתית למעצמת מסחר אלקטרוני, גארי־וי הפך בדרך למנטור שיווק ומיתוג ברשת, ולמשקיע בחברות המובילות בעולם.

סיפורו של  של גארי ויינרצ'ק (Gary Vaynerchuk), בשמו המלא, מתחיל בשנת 1978. משפחתו, שמנתה שמונה נפשות, היגרה מבלארוס לדירת סטודיו קטנה ברובע קווינס שבניו יורק, במסגרת תוכנית שבה הורשו יהודי ברית המועצות להגר לארה"ב, בתמורה לסיוע אמריקאי במשלוחי מזון. כבר בהיותו ילד, גילה ויינרצ'ק חוש עסקי ויזמי: בגיל שבע מכר לימונדה בזיכיון, ומאוחר יותר בילדותו אף מכר כרטיסי בייסבול ברווחים עצומים, בזכות כישורי שיווק ומכירה ייחודיים.

כשהיה בן 14 נקרא לדגל על ידי אביו, שזיהה את כשרונו של בנו, לסייע בעסקי האלכוהול של המשפחה. בסוף שנות ה-90 הוא שינה את שם החנות של אביו מ-hoppers Discount Liquors ל-Wine Library, ובמהלך מבריק, כאחד האנשים שזיהו לפני כולם את הפוטנציאל השיווקי האדיר של האינטרנט, הפך אותה לפורצת דרך: הסחורה היתה מבין הראשונות שנמכרו באופן אלקטרוני בכל ארה"ב. כמה גדולה היתה הפריצה? החנות היא צמחה ממחזור של שלושה מליון דולר בשנה לכ-60 מיליון דולר.

גורו של תוכן ואשף הרשתות החברתיות

את דרכו בעולם המדיה החברתית, התחיל גארי־וי כמבקר יינות, באמצעות בסרטונים שהעלה בערוץ יוטיוב שהקים מדי יום ביומו כמעט, ובמשך חמש שנים. על פניו, הרעיון לא נראה אז מהפכני או פורץ דרך. אבל בזכות הכריזמה, ההתלהבות, הידע והמסירות לקהל, הוא הצליח לבלוט, לצבור עוקבים ולהיות לאורח מבוקש בתוכניות אירוח בולטות ארה"ב. ב-2009 הקים עם אחיו את VaynerMedia — סוכנות פרסום דיגיטלית, שסייעה למותגים הגדולים בעולם כמו ג'נרל אלקטריק, ג'ונסון את ג'ונסון  ואחרים, למתג ולשווק את עצמם ואת התכנים שלהם טוב יותר, ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת.

במהלך השנים, גארי־וי הוציא לאור ארבעה ספרים, שהפכו לרבי מכר. הוא התפתח והפך למשקיע הון סיכון בחברות ענק בשלביהן המוקדמים, כמו פייסבוק, טוויטר ואובר. הוא גם הצליח לא פעם להימנות עם הראשונים שזיהו מגמות וטרנדים בנושאי השקעות, שיווק ומיתוג, הקים עוד מיזמים מוצלחים רבים ונבחר להופיע רשימת האנשים המשפיעים בעולם הרשתות החברתיות והעסקים של "פורצ'ן" ו"פורבס". בנוסף, גארי־וי מתעד את חייו מדי יום דרך ערוצי המדיה החברתית, שם יש לו מעל 34 מיליון עוקבים והוא זוכה למעל 272 מיליון צפיות חודשיות בכל הפלטפורמות. הפודקאסט שלו "The GaryVee Audio Experience" מדורג בין הפודקאסטים המובילים בעולם.

לשתף תמיד בידע ולהיות נגישים 

גארי וי טוען, ומדגים מדי יום, שאנשים לא מבינים מספיק טוב את הכוח העצום שיש לרשתות החברתיות, ולכן אינם סבלניים ונחושים דיים. הוא מעיד שבשנים הראשונות לפעילותו, הוא נהג לענות באופן אישי לכל תגובה על כל פוסט או תוכן שהעלה לרשת.עד היום הוא מרבה לשתף בידע שלו, ללא עלות, כמעט את כל מי שפונה אליו לעצה וסיוע, מקטן ועד גדול. זהו אחד הדברים שהחלטנו ליישם בהשראתו. לעתים, אנשים מופתעים מאוד לגלות עד כמה אנחנו זמינים למענה על השאלות שלהם. בין מחויבות למשפחה, לבין פגישות ועשייה, אנחנו משתדלים להיות רספונסיביים ונגישים. זהו חלק מהנתינה.

גארי וי מדגיש שגם עבור האנשים המוכשרים ביותר, ההצלחה לא קרתה בין לילה, והיא יכולה לקחת גם שנים. מבחינתו, הרשתות החברתיות הן לא רק רשתות הפצה, הן דרך לספר ולתווך את הסיפור שלכם לעולם, כלומר פלטפורמה לסטוריטלינג. הן רשתות החדשות (NBC ,CBS וכ'ו) של העת הזו. לשיטתו, מי שרוצה להצליח ולבלוט בתחום עשייתו, חייב להתחיל לייצר תוכן רב, רציף ואיכותי ברשתות החברתיות באמצעות מאמרים, כתיבת בלוג, פודקאסטים, סרטוני יוטיוב ועוד. יש לו סיסמא,שהוא חוזר עליה בכל הזדמנות: "תעלו מאה פרטי תוכן לרשתות בכל יום". מי שחי ופועל ברשתות מבין את משמעות האמירה הזאת. מי שיצליח להעלות עשרה תכנים ביום, ימצא את עצמו נישא למחוזות אחרים.

 גארי וי עזר לנו להבין את הכוח של המדיה החברתית. ביולי 2019 סטורי שהעלתה חברתנו מבית הקפה שבו ישבנו, ושבו סיפרה עלינו ועל עשייתנו, התפשט כאש בשדה קוצים, והביא שבועון נפוץ לפרסם עלינו כתבה, שהביאה בתורה לחשיפה מדהימה. מאז, יישמנו את המלצתו של גארי־וי להגברת נוכחות במדיה חברתית: הוצאנו שני ספרים שבהם שיתפנו את התובנות שהגענו אליהן במהלך השנים, הקמנו לעצמנו ערוץ יוטיוב, פודקאסט ואתר אינטרנט. הפכנו את יצירת התוכן לערך עבורנו ועבור אחרים. כך, גם אתם, בכל תחום שבו תבחרו, זכרו: רשתות החברתיות הן פלטפורמה מעולה שבה אפשר לגרום לתוכן מצוין להגיע לקהל רחב. התמידו, אל תתייאשו. בדרך, כנראה, שתגיעו להזדמנויות חדשות ולקהלים חדשים.