"יזמים חייבים לדעת הכל על כסף. שכירים לא חייבים לדעת עליו כלום"

"יזמים חייבים לדעת הכל על כסף. שכירים לא חייבים לדעת עליו כלום"

כמעט שאין ישראלי שלא מכיר את רוברט קיוסאקי – המחבר של רב המכר "אבא עשיר, אבא עני", ואולם ככל הנראה, מעטים מהם הצליחו ליישם את המשנה הכלכלית שלו.

אז מה הטיפים שלו לחיים כלכליים נכונים?

אם היינו עורכים סקר בקרב ישראלים בני 40 ומעלה, היינו מוצאים שאין כמעט ישראלי שלא מכיר את רוברט קיוסאקי.

הוא חיבר את סדרת רבי המכר, "אבא עשיר אבא עני", ששינתה את תפישת העולם הכלכלית של מעמד הביניים.

עם זאת, ספק אם אפילו 10% מאותם ישראלים יישמו אפילו חלק קטן מהתכנים באותם הספרים. ב

תחילת שנות ה-2000 הספרים האלה היו שיחת הסלון בכל בית בישראל, וייתכן שתרמו במידת מה למגמה של רכישת דירות להשקעה.

בחזרה לקיוסאקי. עוד כשהיה בן 9 הוא חזר מבית הספר ושאל את אביו: למה אנחנו לא לומדים על כסף בבית ספר? אביו הסתכל אליו וענה: "הממשלה לא מאפשרת זאת".

קיוסאקי הבן הביע פליאה ושאל: "אנחנו לא הולכים לבית ספר כדי ללמוד על כסף?", ואביו ענה: "לא, תפקידנו הוא למצוא עבודה.

אם אתה רוצה ללמוד על כסף – תשאל את אביו היזם של חברך מייק. יזמים חייבים לדעת הכל על כסף, ושכירים לא חייבים לדעת עליו כלום".

לטענת קיוסאקי, אביו של מייק – או "אביו העשיר", כפי שהוא מכנה אותו – החל ללמד אותו על כסף, בתנאי אחד: שלעולם הוא לא ישלם לו כסף. כי ברגע שישלם לו, הוא יתחיל לחשוב כמו שכיר.

הוא לימד אותו על כסף באמצעות משחק המונופול.

לפי אביו העשיר, במונופול כמו בחיים עצמם, הדרך להתעשר עוברת דרך רכישת נכסים שייצרו תזרים מזומנים חיובי – שיאפשר רכישה של עוד נכסים והגדלת הרווחים.

השיטה הזו עיצבה יותר מכל את הגישה של קיוסאקי, שלפיה עשירים רוכשים בעיקר נכסים, כמו נדל"ן ומניות; ועניים רוכשים בעיקר התחייבויות, כמו דירה, רכב ומוצרי צריכה שונים.

קיוסאקי הוא מהראשונים שהדגישו את החשיבות האדירה של חינוך פיננסי, והעביר ביקורת גלויה על כך שמערכות החינוך בעולם לא מלמדות אותנו כראוי.

מלבד נכסים והשקעות, הצלחה עסקית נוספת של קיוסאקי היתה בתור סופר, מנטור ואחד המשפיענים הכלכליים הגדולים בעולם.

הוא אמריקאי ממוצא יפני שנולד ב-1947 בהוואי, שם גדל והעביר את ילדותו. אביו של קיוסאקי היה מחנך בעל תואר דוקטור, שעבד כמורה בסטטוס עובד מדינה בהוואי.

כשקיוסאקי סיים את לימודי בבית ספר הוא החליט לעבור לניו יורק ללמוד באקדמיה של סוחרים. החיים שלו קיבלו תפנית כשהתגייס למארינס, ולימים נהפך לטייס קרב במלחמת וייטנאם. כשהשתחרר הקים שני עסקים שקרסו, אבל יזם אמיתי לא מפחד מכשלונות עסקיים – הוא צומח מהם.

ב-1985 החליט קיוסאקי להקים חברה בתחום הקרוב באמת ללבו – חינוך פיננסי – שהעבירה קורסים לצעירים על התנהלות כספית והשקעות.

באפריל 1997 חל המהפך האמיתי בקריירה שלו, כשיחד עם שרון ל' לכטר, רואת חשבון במקצועה, פירסם את הספר "אבא עשיר, אבא עני".

השקעות לפני הוצאות

אחת התובנות העיקריות שאליהן הגיע קיואסקי בספריו היא שעשירים רוכשים נכסים, ועניים רוכשים התחייבויות.

לטענתו, רובנו חיים במרוץ עכברים בלתי נגמר: עובדים אינסוף שעות, משלמים מהמשכורות שאנו מקבלים קודם כל עבור חשבונות, משכנתא, רכב, מוצרי צריכה – ורק בסוף, אם בכלל, מעבירים את מה שנשאר לחיסכון והשקעה.

כך, אנחנו מנציחים את מרוץ העכברים שבו אנחנו חיים, ולעולם לא נחווה עצמאות כלכלית אמיתית ורווחה כלכלית. קיואסקי קורא להתנתק ממסלולי החיים התבניתיים שלימדו אותנו לחשוב דרכם – תואר ראשון, ואז מציאת עבודה כשכיר במשרה כמה שיותר בטוחה וקבועה.

לשיטתו של קיוסאקי, אנחנו צריכים להתחיל לרכוש לעצמנו נכסים פיזיים, להשקיע בשוק ההון ולקחת סיכונים מחושבים כדי לצאת ממרוץ העכברים הזה.

קיוסאקי מאמין ביזמות, ושכל אחד צריך להקים עסק משלו על מנת לצבור הון. עשירים, לפי קיוסאקי, גם משלמים פחות מסים, כי הם מוצאים שיטות לתכנון מס.

בתור שכירים אין כמעט אפשרות לתכנן מסים, בעוד לבעלים של חברות ונכסים יש מגוון אפשרויות. באמצעות תכנוני מס, עשירים מצמצמים עוד יותר את ההתחייבויות שלהם.

קיוסאקי הוא מבין המצדדים הראשונים בגישת "שלם לעצמך", כלומר, להקצות את הכספים לנכסים ולאפיקים שלא קשורים להתחייבויות או הוצאות. לשיטתו, צריך לדבוק בתוכניות שקבענו, ואסור לחרוג מהן ולהוציא יותר ממה שהגדרנו.

ברגע שנתפתה פעם אחת, זה עלול להוביל למדרון חלקלק – ולכישלון. זה לא קל, אבל אחרי כמה שנים של התנהלות כזאת נוצרים עודפים תקציביים שיכולים לשפר את רמת החיים.

קיוסאקי מדגיש שהוא לא מחסיר מעצמו שום הנאה בחיים, אבל הוא לעולם לא יקצה לכך כסף מעמודת הנכסים המשלמים את הוצאות מחייתו. הוא בראש ובראשונה ידאג להגדיל את עמודת הנכסים.

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?