קופה בניהול אישי (IRA)

קופה בניהול אישי (IRA)

אז מה זה בכלל קופת גמל בניהול אישי?

קופת גמל בניהול אישי (באנגלית: IRA – Individual Retirement Account) דומה לקופת גמל המאפשרת לכם לתת הוראות בעניין השקעות הכספים בה בצורה מותאמת יותר. קופה זו מוסדרת על פי הוראות החוק בישראל והיא מיועדת לאדם אחד בלבד.

במילים אחרות, קופת גמל בניהול אישי היא מוצר חיסכון פנסיוני המאפשרת לעמית להשקיע את הכספים שלו הצבורים בקופה לפי רצונו ובאופן עצמאי (ללא מעורבות החברה המנהלת) או על ידי מנהל תיקים. כלומר, החוסך יכול לקבוע היכן להשקיע את הכספים, מה לרכוש ומה למכור ופעולות נוספות.

 

קופת גמל בניהול אישי יכולה להיות קרן חיסכון או תכנית ביטוח כמו:

  • קרן השתלמות.
  • פוליסת חיסכון פיננסית.
  • קופת גמל (לתגמולים או לקצבה)
  • תכנית ביטוח אחרת לתגמולים או לקצבה.

 

עם זאת, היא לא יכולה להיות:

  • קופת ביטוח מנהלים.
  • קרן פנסיה.

קופת גמל בניהול אישי (IRA) מאפשרת לכל אחד להשקיע את כספי החיסכון הפנסיוני שלו בתור תיק השקעות שהוא רשאי לנהל לגמרי בעצמו. בכדי לבצע זאת, הוא נדרש להודיע לקופה מה הוא רוצה לעשות, והיא תפעל כדי לעשות זאת.

ישנן שתי גישות נפוצות בניהול ההשקעות בחיסכון הפנסיוני. הגישה הראשונה מתרכזת בניהול השקעות אקטיבי על ידי מנהל ההשקעות, בעוד הגישה השנייה מתרכזת בניהול השקעות פאסיבי הנצמד למדדי השקעה מובילים.

עם זאת, ישנה שיטה נוספת וידועה פחות שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות – ניהול אישי IRA. ראשי התיבות הן קיצור של Individual Retirement Account. כיום, מדובר בגישה הנפוצה ביותר לניהול החיסכון הפנסיוני בארה״ב.

היתרון הגדול בניהול אישי הוא שהחוסך מנהל לבד את החיסכון הפנסיוני שלו או שהוא בוחר בעצמו את מנהל ההשקעות שינהל עבורו את הכספים. הכוונה היא לאפשר לו לבחור את אפיקי ההשקעה בחיסכון הפנסיוני המתאימים לו ביותר, אם הם בצורה אקטיבית או פאסיבית. בנוסף, באפשרותו להעביר את ניהול ההשקעות למנהל השקעות מטעמו שינהל את הכספים במקום מנהל ההשקעות של הקופה. פתרון די אטרקטיבי. 

 

ניהול אישי כחלק מתופעה רחבה יותר

תופעת ניהול הכספים באופן אישי בקופת הגמל מתחברת לתופעה רחבה הרבה יותר של דור צעיר שמבקש לקחת את הכוח לידיים שלו. הם למעשה דורשים יותר שקיפות והוגנות בכל שלב בחיים שלהם וגם בחיסכון הפנסיוני. בעקבות כך, החיסכון הפנסיוני המוכר והישן נתפס בינהם כגורם מורכב ואפילו מסואב, אל מול האפשרות להשקיע בעצמם במכשירי ההשקעה עוקבי המדד שיחסכו בעלויות ויאפשרו להשיג את תשואת השוק בצורה אפקטיבית יותר.

 

מה הם היתרונות שקיימים בניהול אישי של קופת הגמל או קרן ההשתלמות?

באופן כללי, יש ארבעה יתרונות עיקריים בניהול החיסכון הפנסיוני בצורת ira. 

  • היתרון הראשון הוא למעשה שליטה מלאה על החסכונות הפנסיונים והתאמת תמהיל ההשקעה שלהם באופן הולם יותר לצרכים שלכם. יתרון זה משמעותי אף יותר כיום, כיוון שהשוק מאופיין בתנודתיות חדה המייצרת הזדמנויות השקעה יוצאות דופן בסביבת מחירים נמוכה.
  • היתרון השני בחשבונות ira הוא, שכיוון שיש מגוון עשיר של אפיקי השקעה שונים, ניתן לבחור ב-IRA וכך החיסכון לא תלוי במדיניות ההשקעה של בית ההשקעות. למשל, בעבר מי שרצה לעקוב אחר מדד הנסד"ק יכל פשוט לרכוש תעודה שעוקבת אחרי המדד, אך אפשרות זו אינה קיימת יותר כיום בבתי ההשקעות בארץ. עם זאת, משקיעים מתוחכמים יותר בוחרים לרכוש מניות ספציפיות או קרנות השקעה זרות משתלמות. זה גורם לכך שבעל החשבון יודע בדיוק במה הקופה שלו משקיעה, וכך הוא יכול להחליט להשקיע בחברות ירוקות או בכל דבר אחר שיבחר.
  • היתרון השלישי הוא כמובן המחיר. דמי הניהול ב-ira נמוכים יותר מדמי הניהול במוצרים המנוהלים על ידי מנהלי ההשקעות בלבד. לא מודבר במשוואה מורכבת – כשהחוסך מנהל את כספיו הוא למעשה ממלא את תפקידו של מנהל ההשקעות לגמרי. לרוב, דמי הניהול המקובלים בקופות בניהול אישי הם 0.3% מהצבירה. ככל שסכום החיסכון גבוה יותר, כך ניתן להשיג דמי ניהול נמוכים יותר. חשוב להדגיש כי לצד דמי הניהול הנמוכים, החוסך עדיין נדרש לשלם עמלות קנייה ומכירה על ניירות הערך שבחר לרכוש הוצאות אלו מחליפות את הוצאות ניהול ההשקעות שקיימות ביתר מוצרי החיסכון הפנסיוני המוכרים.
  • היתרון הרביעי הוא דחיית מס רווחי הון עד למועד הפדיון הקבוע בתיק השקעות המנוהל בכל פעולת קנייה ומכירה, וכך משלם החוסך רק מס רווחי הון. כאמור,  במוצרי החיסכון הפנסיוני ישולם המס רק במועד משיכת הכספים.

 

איזה מוצרים ניתן לנהל בניהול אישי?

מלבד קופות גמל בניהול אישי עליהן כתבנו למעלה, ניתן לנהל גם קרנות השתלמות בניהול אישי. אם בחרתם לנהל את ההפקדות השוטפות של כספי הגמל וההשתלמות שלכם בניהול אישי, יש צורך להיות חתומים על סעיף 14 או לקבל את אישור המעסיק, אחרת לא ניתן להעביר את כספי הפיצויים לקופה בניהול אישי.

 

האם הכספים בניהול אישי מוגבלים בתקרה?

כן. בשל היתרונות שציינו למעלה, ישנה הגבלה לכספים שניתן להפקיד לחיסכון בניהול אישי. התקרה נכון לשנת 2020 עומדת על 5,375,700 ש"ח.

 

האם ישנה מגבלה על אפיקי ההשקעה השונים בניהול אישי?

כן. חוסכים שמעוניינים לנהל את כספי הפנסיה בחשבון לניהול אישי, רשאים לעשות זאת רק במכשירים מחקי מדד וגם זה עד שיצברו חיסכון בגובה של כ- 1.3 מיליון או שהוא שהחלו לקבל קצבה חודשית שעולה על 4,500 ש"ח. את הכספים בקרן ההשתלמות או הכספים הנזילים בקופת הגמל, כמו כספי מוטב או כספי פיצויים שעברו התחשבנות, ניתן להשקיע גם בניירות ערך סחירים בכפוף לחוק.

 

למי מתאים לנהל כספים ב IRA?

במקרה וכבר היום אתם מנהלים תיק השקעות אישי, ייתכן ומומלץ לכם לבצע את רכישת ניירות הערך דווקא באמצעות קרן השתלמות בניהול אישי. כך תנצלו את דחיית המס הקיימת במוצר בצורה האפקטיבית ביותר.

 

מה היתרונות בניהול אישי?

שני יתרונות עיקריים. ראשית, ניהול אישי מאפשר לכם שליטה מלאה על כספי החיסכון הפנסיוני שלכם. שנית, הוזלת דמי הניהול ועמלות המסחר תוך ניצול היתרונות המובנים של מוצרי החיסכון הפנסיוני.

 

האם יש קרן פנסיה בניהול אישי?

לצערנו לא, אמנם אפשר לנהל כספים פנסיונים בקופת גמל בניהול אישי. אך אי אפשר לנהל את קרן הפנסיה באופן אישי.

 

אז באילו חברות ניתן לנהל קופות גמל וקרנות השתלמות בניהול אישי בכלל?

על אף שניהול אישי הוא צורת ניהול נפוצה של המוצרים הפנסיונים, לא כל חברות הביטוח ובתי ההשקעות מאפשרות את ניהול הכספים באופן אישי. ישנן מספר חברות הפונות ללקוחות קצה ומאפשרות ניהול סכומים נמוכים יחסית באופן אישי.

  • מגדל
  • מיטב דש
  • הלמן אלדובי
  • קל גמל (כיום סלייס)

בחברות אחרות ישנה פלטפורמה לניהול אישי עבור ללקוחות שמפקידים סכומים משמעותיים יותר, לדוגמה:

  • הפניקס
  • אקסלנס 
  • פסגות.

 

מה הם דמי הניהול המקובלים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות בניהול אישי?

לרוב דמי הניהול הנפוצים בקופות בניהול אישי נעים בין 0.3% ל- 0.4%. נוסף על כך, תשלמו עמלות קנייה ומכירה בהתאם לחבר הבורסה דרכו יתבצע המסחר. למעשה, עלויות אלו מחליפות את הוצאות ניהול ההשקעות שמשלמים יתר החוסכים בחשבונות המנוהלים.

 

אז איך בכלל מצטרפים לקופה בניהול אישי?

במקרה זה הצטרפות לקופה בניהול אישי קצת יותר מורכבת מהצטרפות לקופת גמל או קרן השתלמות "רגילה". ראשית כיוון שיש לבחור בבית ההשקעות דרכו ינוהל החשבון שלכם. לאחר זאת יש  צורך לבחור את הבנק או את חבר הבורסה דרכו יתבצע המסחר המבוקש. מרגע שסיימתם את  פתיחת החשבון בקופה, יהיה עליכם לפתוח חשבון מסחר בבנק.

 

ב-IRA יש לכם למעשה שני חשבונות

  • חשבון מוביל – אליו יפקיד המעסיק את הכספים מידי חודש.
  • חשבון מסחר – אליו הקופה תעביר את הכספים בכדי שתוכלו לרכוש את ניירות הערך להשקעה.

 

האם יש מגבלת מינימום לפתיחת חשבון IRA?

זה משתנה מחברה לחברה. ישנן 3 חברות המאפשרות פתיחת חשבונות IRA ללקוחות שכירים בסכומים נמוכים יחסית. אולם גם בקרב חברות אלה משתנה המינימום הנדרש לפתיחת חשבון. בחברת קל גמל למשל, לא קיים כלל סכום מינימאלי לפתיחת החשבון, בעוד במגדל ובמיטב דש הסכום משתנה בהתאם לפלטפורמת המסחר.

 

האם ניתן לנייד את קרן הפנסיה או את ביטוח המנהלים לקופת גמל בניהול אישי?

כן. מכיוון שקופת גמל בניהול אישי היא מוצר פנסיוני, באפשרותך לנייד אליה מוצרים פנסיונים אחרים. עם זאת, חשוב להדגיש שקופת הגמל אינה כוללת כיסויים ביטוחים, לכן במידה וברצונך בכיסוי לאבדן כושר עבודה המעסיק יצטרך לרכוש לך אחד (באופן דומה לרכישת הכיסוי בביטוח המנהלים). אולם, במידה ואתם מעוניינים בביטוח חיים, תצטרכו לרכוש כיסוי כזה באופן עצמאי.

חשוב לזכור כי במקרה שבו אתם לא מעוניינים לרכוש ביטוח אבדן כושר עבודה, אין יכולת להכריח אתכם לעשות זאת.

 

באיזה נכסים ניתן להשקיע בניהול אישי?

חוסכים שטרם החלו לקבל קצבה או שצברו פחות מ – 1,343,925 ש"ח, עליהם חלה מגבלה של השקעה במוצרים מחקי מדד בלבד. אולם, על חוסכים שצברו סכום גדול יותר או שהם לא מנהלים כספים פנסיונים, יחולו מגבלות מסוימות. עם זאת, כספים שאינם פנסיונים יחשבו:

  • כספי פיצויים שעברו לחשבון חדש לאחר התחשבנות
  • כספי מוטב שעברו לחשבון חדש בכפוף לתיקון 190
  • קרנות השתלמות
  • קופות גמל נזילות (למשל אלו שנפתחו בעבר באופן עצמאי)

 

חוסכים שיבחרו לנהל את המוצרים בניהול אישי, יהיו רשאים להשקיע באפיקים אלו כל עוד השקעה בני"ע סחירים של תאגיד מסוים לא תעלה על 10% מהשווי המשוערך של נכסי הקופה כולה. כשחריגה פאסיבית משווי הנכסים לא תוביל אוטומטית לחסימת החשבון.

 

האם בכלל ניתן לנייד קופות בניהול אישי בין החברות?

יש שתי דרכים להעברת כספים מ-IRA לחברה אחרת, 

  • האפשרות הראשונה הפשוטה ביותר היא העברת הכספים במזומן. החוסכים צריכים להנזיל את הכספים בחשבונם. רק לאחר הנזלת כלל הכספים ניתן יהיה לבצע את הניוד המבוקש. 
  • האפשרות השנייה היא ניוד של הנכסים עצמם, הכוונה היא להעברת תיק ניירות הערך לחברה אחרת.
  • שימו לב כי במקרה ובחרתם להעביר את הכספים כנכסים, תאלצו לשלם עליהם עמלה על ביצוע הפעולה

 

מה החסרונות בקופות גמל וקרנות השתלמות בניהול אישי?

חשוב לזכור תמיד כי ניהול אישי לא מתאים לכל אחד. על אף שבשנים האחרונות יותר ויותר חוסכים בוחרים להעביר את הכספים לחשבון בניהול אישי, חלק לא מבוטל חוזר לאחור ומעבירי את הכספים למסלולים פאסיבים חזרה. ניהול אישי דורש מכם לא מעט התעסקות חודשית שוטפת. במקרה של חשבונות קטנים זה אפילו עשוי להוביל לאבדן כל התשואה.

מכיוון שב-IRA לא ניתן לקבל הלוואה, אחד היתרונות של קרנות ההשתלמות הוא דווקא האפשרות לקחת הלוואה זולה על חשבון הקרן. אולם בכפוף לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסים על קופה בניהול אישי, לא ניתן לקחת הלוואה כלל.

 

קראו גם על:

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?