פוליסת חיסכון

פוליסת חיסכון

אז מה היא בכלל פוליסת חיסכון?

באופן כללי, פוליסות חסכון ופוליסת חיסכון הינו מוצר של חברות הביטוח, שמיועד בעיקר לחיסכון לטווח בינוני. רבים טועים כשהם חושבים שמדובר בסוג של ביטוח מנהלים או חיסכון אחר לפנסיה.

פוליסת חסכון אינה מוגדרת כחיסכון פנסיוני כלל.

על אף שהיא מכילה את המילה "פוליסה", זהו למעשה בכלל כלי לחיסכון והשקעה בלבד ללא כל רכיב של ביטוח בכלל. 

אם מחפשים הגדרה ברורה יותר לפוליסות חסכון, מגלים שמדובר בפוליסת ביטוח חיים שאין לה מרכיב של ביטוח חיים אלא רק של חיסכון.

עובדה זו, שהיא סה"כ פוליסת חסכון, מבהירה את השוני בינה ובין סוגי השקעה אחרים: מדוע היא נקראת "פוליסה", מדוע היא נמכרת ומנוהלת בחברות ביטוח ומדוע מפקחת עליה רשות שוק ההון ולא הרשות לניירות ערך.

בשונה מחיסכון פנסיוני, בו שומרים כסף לגיל הפרישה, הכסף שחוסכים בפוליסת חיסכון יכול לשמש אתכם כבר עכשיו.

הוא לא "נעול" עד לפנסיה, אלא זמין למשיכה, באופן חד פעמי או משיכה חלקית בכל פעם שתרצו.

תוכלו להתקל בפוליסת חיסכון גם תחת השמות "פוליסה פיננסית" או "חיסכון מנוהל", למרות שאף אחד מהשמות אינו מתאר אותה במדויק.

השורה התחתונה לגבי פוליסה פיננסית: היא אינה ביטוח והיא אינה חיסכון לפנסיה.

אם כך, מה היא כן?

באופן די מפתיע, פוליסת חיסכון היא מכשיר השקעה בשוק ההון. במכשיר זה, כשהלקוח בוחר אפיק השקעה ברמת סיכון התואמת את צרכיו ואופיו, בעוד מנהלי השקעה של חברת ביטוח מנהלים אותו עבורו במטרה להניב תשואות כלשהן.

למעשה, פוליסת חיסכון די דומה לקרן נאמנות, לכן משווים ביניהן פעמים רבות כשאדם מחפש אפיק חיסכון או השקעה כלשהי לטווח בינוני.

עבור הלקוח, העלות של פוליסת חיסכון היא למעשה דמי הניהול עצמם (מגיעים עד ל-2%). אולם, אם בוחנים את דמי הניהול ב- 2020 ניתן לראות שרוב החברות כבר גובות דמי הניהול הנמוכים מ-1% על פוליסת חסכון.

בנוסף, אפשר לקיים מו״מ בנוגע לגובה דמי הניהול בפוליסות חיסכון שלכם. גודל סכום ההשקעה שלכם משפיע על הכוח שלכם לדרוש הפחתה בדמי הניהול.

מי רשאי למכור פוליסות חיסכון?

באופן די מפתיע, כל סוכן ביטוח (עם או בלי רישיון ייעוץ פנסיוני), רשאי למכור ללקוחותיו מבין הפוליסות חסכון.

כדאי לקנות פוליסת חיסכון אך ורק מסוכן מסודר, כזה שעושה בדיקה מקיפה של כלל הנכסים והצרכים שלכם היום, ובעתיד.

כדי לא להתבלבל סנושא של פוליסות חסכון, חשוב לזכור שמה שרוכשים הוא חיסכון ולא ביטוח.

על אף שחברת הביטוח מכנה אפיק  זה כ-"ביטוח חיים", כאשר מדובר על פוליסות חסכון, לא מדובר בביטוח חיים כלל. כלומר, אם אתם זקוקים לביטוח חיים עבור המשפחה, יש צורך לרכוש אותו בנפרד מפוליסת החיסכון שלכם.

במקרה זה, סוכן הביטוח, יכול להציע לכם ביטוחים שונים בנוסף לפוליסת החיסכון שלכם.

לכן חשוב לזכור כי אלו הם ביטוחים עצמאיים שאין כל קשר ביניהם ובין פוליסת החיסכון שרכשתם.


יתרונות פוליסת חיסכון

  • משיכה ללא הגבלה: אפשר למשוך את סכום הצבירה בפוליסת בכל זמן, ללא צורך בנקודות יציאה מוגדרות או קנסות כלל. ישנה גם אופציה למשוך ״קצבה״ חודשית קבועה מכספי פוליסת החיסכון.
  • סכומי הפקדה בעלי גמישות: באופן די מפתיע, החוק לא קובע כלל סכומי מינימום או מקסימום לפתיחת פוליסת חיסכון או הפקדה בה. חברות הביטוח עצמן רשאיות להגדיר סכום מינימלי לפתיחת פוליסה חסכון, לדוגמה 100,000 ש"ח ומעלה. ניתן גם להפקיד סכומי כסף בגובה משתנה במועדים לא קבועים, עם סך הפקדה מינימלי נמוך. בנוסף, בפוליסת חיסכון אין כל צורך להתחייב על מספר תשלומים קבוע או על סכומים של אותן הפקדות. ניתן כמובן גם להפקיד סכומים קבועים בכל חודש, לבצע הפקדה מיידית חד פעמית, ואף להפקיד מפעם לפעם כאשר נצבר סכום שאתם מעוניינים לחסוך אותו.
  • מינוף – ניתן לקבל הלוואה בגובה של עד 80% מהסכום הצבור בפוליסה בתנאים מצוינים. נכון לדצמבר 2021 ישנן חברות ביטוח שתאשרנה הלוואות של 80% מהסכום בריבית של פריים מינוס חצי אחוז עם גרייס מלא, או חלקי למשך 7 שנים.
  • ניהול מקצועי: חברות הביטוח בישראל אינן עוסקות רק בביטוח גרידא, אלא גם במסלולי השקעות שונים. אותן חברות ביטוח אחראיות על קרנות הפנסיה הגדולות בארץ ומרבית קרנות השתלמות. הן מעסיקות מנהלי השקעות מנוסים עם הרבה שנות פעילות. חברות ביטוח בסדר גודל קטן יותר, עם מערך פנסיה וההשקעות מפותח פחות, נאלצות לשתף פעולה עם בתי השקעות שונים כמו מיטב-דש, אקסלנס, פסגות, אלטשולר-שחם, וכו'.
  • אפיקי השקעה בנכסים לא סחירים: ישנו מגוון של נכסים לא סחירים בהן משקיעות הפוליסות, למשל תשתיות, קרנות השקעה פרטיות, נדל"ן מניב וכו׳. בצורה זו אנו מקבלים השקעה מגוונת המפזרת את הסיכון, יתרון ייחודי לפוליסה פיננסית שאינו נהוג בקופות גמל או קרנות השתלמות. למעשה, נכסים בלתי סחירים פשוט פחות רגישים לתנודות שוק ההון ולכן יעזרו לשמור על היציבות בתיק גם בזמן נפילות בשוק ההון.
  • היכולת לעבור בין מסלולי השקעה ללא צורך לשלם מס: במקרה זה, התשלום נדחה למועד משיכת הכספים בלבד. חברות הביטוח מציעות מספר אפיקי השקעה בעלי סיכון משתנה. על אף שמגוון המסלולים מצומצם יותר מזה של קופות גמל או קרנות נאמנות, לפחות עדיין יש מבחר. מומלץ לקבל ייעוץ ממומחה פנסיוני בכדי להחליט על המסלול המתאים ביותר בשבילכם. כדאי לדעת שדמי הניהול בפוליסה  קבועים ולא ניתן לשנות אותם במעמד חד צדדי, נוסף על כך שאין עלויות נוספות פרט לדמי הניהול הקבועים.
  • הטבת מס לפורשים לגמלאות: מדובר בפטור ממס רווח הון (עד לתקרה הקבועה בכפוף לחוק).

אז מהם החסרונות של פוליסת חיסכון?

לרוב החוסכים אין הטבות מס: כל משיכה מחייבת את הלקוח בתשלום מס רווחי הון (25% מהרווח הריאלי).

באופן שונה ממוצרי חיסכון פנסיוני וקרנות השתלמות המוכרות, משיכת כסף מפוליסת חיסכון דווקא לא מקנה כל הטבת מס כלשהי, למעט הטבת מס בכפוף לסעיף 125ד׳ לפקודת מס הכנסה לחוסכים הנמצאים בטווח הגילאים המתאים לכך.

בפוליסות חסכון קיימים קשיים בקבלת עדכון שוטף בפרטים על ההשקעות המתרחשות בזמן אמת.

יש צורך להמתין לסוף החודש, אז מתפרסמות תוצאות ההשקעה בחודש שקדם לו.

לרוב נובע קושי זה מהבחירה להשקיע בנכסים בלתי סחירים שהמידע עליהם אינו בהכרח מיידי. זאת כמובן בניגוד לשוק ההון בו השינויים מתעדכנים אונליין בזמן אמת.

במקרה ותבחרו בכל זאת להעביר את הכספים בפוליסה שלכם מחברת ביטוח אחת לשנייה, תגרום פעולה זו אירוע מס.

כלומר, שאם פוליסת החיסכון הראתה רווחים כלשהם, אתם תאלצו לשלם עליהם מס רווח הון.

בתרחיש בו נפטר בעל פוליסת החיסכון, ייאלצו המוטבים שלו לשלם מס רווח הון מלא על כל הסכום שנצבר בפוליסה.

זאת כמובן בניגוד מוחלט לקופת גמל בה המוטבים אינם נדרשים לשלם מס רווח הון במקרה של פטירת בעל הפוליסה לפני גיל 75.

אז למי בכלל מומלץ לחסוך דרך פוליסת חיסכון?

מכיוון שסך ההשקעה המינימלי הדרוש להשקעה הוא נמוך יחסית בפוליסות חסכון, זה אומר שפוליסה פיננסית היא מכשיר חיסכון מצויין למי שדווקא אין לו סכום גבוה לחסוך.

המינימום משתנה בהתאם לחברת הביטוח ונקבע למעשה על פי השאלה –  ״האם תרצו הפקדה חד פעמית או הפקדה חודשית?״.

בכוונה היא שהפקדה חד פעמית תדרוש סכום מינימלי העומד על כמה אלפי שקלים בלבד.

חברות ביטוח מסוימות דורשות מינימום של 5,000 ש"ח, חברות אחרות דורשות 15,000 או 40,000 ש"ח. 

במקרה וסכום המינימום להפקדה חד פעמית בחברת הביטוח מסוימת נראה לכם נמוך, כדאי לשקול הפקדה חודשית קבועה. מדובר לרוב בסכומים נמוכים בהרבה.

מגוון של חברות הביטוח מאפשרות פתיחת פוליסת חיסכון למפקידים החל מ-200 ש"ח בחודש.

מיותר לציין שככל שתפקידו יותר כסף, כך הפוליסה צפויה להציג יותר תשואות ורווחים.

לשם ההשוואה, תיק השקעות תחת ניהול דורש סכום מינימלי להשקעה העומד על 250,000 ש"ח לפחות (תלוי בבית ההשקעות שבחרתם).

השורה התחתונה היא שפוליסת חיסכון היא כלי השקעה המתאים לכל אחד ובכל סכום.

פוליסת חיסכון מתאימה במיוחד לאלו המעוניינים בהתנהלות בעלת גמישות, כזו המאפשרת הפרשת סכומים משתנים בזמנים משתנים.

בפוליסה גם אפשר למשוך את הכסף (כולו או חלקו) בכל זמן נתון, ללא כל צורך לשלם קנסות או להיות מוגבלים לנקודות יציאה מסוימות.

מאחר ומדובר בכלי השקעה בשוק ההון, הוא אינו מומלץ כלל לטווח קצר, זאת בכדי להיות פחות חשופים לתנודות הקיצוניות בשוק ההון ולאפשר לחיסכון לתקן את עצמו לאחר תקופה של הפסדים ממושכים.

רבים בוחרים בכלי הזה ככלי חיסכון ארוך טווח לילדים, לתקופה של 18 שנים או יותר.

השוואה כללית בין פוליסות חיסכון

בכדי להתרשם באופן מספק ולהשוות פרטים של פוליסות החיסכון השונות, יש להיכנס לאתרי השוואת פוליסות חיסכון.

כלי ההשוואות מאפשר לכם לבצע השוואה מקיפה בין היצע חברות הביטוח השונות, או בין כל פוליסות החיסכון השונות באותה חברת ביטוח.

בלחיצה על שם הפוליסה ניתן לקבל פרטים רבים נוספים על כל פוליסת חיסכון.

  • השוואה בין התשואות של פוליסות החיסכון השונות – מאוד מומלץ לבחון את תשואה לאורך תקופה של לפחות 5 שנים.
    הסיבה לכך היא היכולת לקבל תמונה רחבה יותר ושיקוף אמיתי ליכולות של מנהלי ההשקעות של כל פוליסת חיסכון. יש צורך להשוות את כל התשואות של מסלולים באותה רמת סיכון.לא כדאי להשוות מסלולים שמרניים, בהם יש נטייה לשמור על מה שקיים, עם מסלולים בעלי סיכון מוגדל שנועדו להגדיל את התשואה.המטרות של סוגי המסלולים האלה שונות וקהל היעד שלהן שונה אף הוא.
  • השוואת דמי ניהול השונים בפוליסות – באופן מפתיע, דמי ניהול הוא גורם שניתן לשלוט בו באופן די יעיל, על ידי כך שנבקש הנחות מסוימות על דמי הניהול שהוצעו לנו. אפשר כמובן למיין את דף השוואת פוליסות חיסכון לפי גובה דמי הניהול וכך לאתר את הפוליסה המראה את תשואות הטובות ביותר ושמראה דמי ניהול הנראים לנו סבירים. 
  • השוואת מדד שארפ – כאמור, מדד שארפ משמש כמדד מוביל לביצועים של תיקי השקעות שונים ומודד את עודף התשואה בתיק ביחס לסיכון על נכסי השקעה. חשוב לזכור, ככל שמדד שארפ גבוה יותר, כך הסיכון קטן יותר.
  • יתרת נכסים – הכוונה היא לסכום המנוהל בפוליסת החיסכון. לגודל הסכום יש בעניין זה יש יתרונות אך גם חסרונות. הבחירה כאן היא אם אתם מעוניינים להתייחס ליתרת הנכסים כיתרון או כחסרון. מצד אחד גודל מזוהה עם וותק ויציבות, אך מצד שני מיעוט נכסים מזוהה עם גמישות ולעתים חדשנות.

בעזרת כלי ההשוואה השונים, ניתן לבחור את פוליסות החיסכון שמעניינות אתכם ביותר, ואז לערוך השוואה מקיפה ביניהן.

תוכלו לקבל את כל הנתונים החשובים על כל הפוליסות שבחרתם וכך להחליט מי מהן היא הכדאית ביותר עבורכם בזמן זה.

איך בוחרים?

הדרך היעילה ביותר לבחירת פוליסת החיסכון המתאימה לכם,  היא ראשית להבין כמה ניתן לחסוך ולאורך איזו תקופה. בעזרת מידע זה ניתן לבצע השוואת פוליסות חיסכון וכך לנהל מו״מ על דמי הניהול עם נציג השירות של פוליסות השונות.

לאחר מכן יש לבחור במסלול ובפוליסה הנותנים לכם את מירב התשואה יחסית לדמי הניהול.

החישוב שמומלץ לערוך הוא: מה הסכום שתקבלו בחישוב התשואה פחות דמי הניהול. במקרה זה, פוליסת החיסכון שתתן את התוצאה הגבוהה ביותר, היא העדיפה.

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?