תיקון 190

תיקון 190

ראשית, מה זה תיקון 190?

בשנת 2012, מדינת ישראל הוציאה תקנה חדשה המעניקה הטבות אטרקטיביות בתחום ניהול הכסף הפנוי לגמלאים (בני 60 פלוס ובעלי פנסיה העולה על 4,500 ₪ בחודש), שמתקנת עיוותים קודמים בתחום ומעודדת גמלאים לחסוך ולנהל את כספם בצורה מושכלת יותר מבעבר. למעשה, מדובר בחיסכון לטווח הבינוני על ידי השקעה בשוק ההון באמצעות הפקדת סכום חד פעמי לקופת גמל. כך ניתן ליהנות מהטבות מס משמעותיות, תוך שמירה על נזילות מלאה של הכספים המופקדים בקופה עם זכאות לפנסיה נמוכה (4512 ש״ח). זה יכול להיות אפיק חיסכון (או השקעה) מאוד משתלם שאולי רצוי לבדוק לעומק. 

 

למי זה מתאים?

באופן הבסיסי ביותר, תיקון 190 זול יותר במס, בעל מחיר טוב יותר ולכן מניב תשואה עדיפה על פני כל האלטרנטיבות המוכרות. כיוון שהמדינה מעוניינת לעודד את החיסכון הפנסיוני של אזרחיה, היא חוקקה בשנת 2012 את תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, שאחת ממטרותיו הינה להחזיר את אטרקטיביות החיסכון באמצעות קופות הגמל ולעודד את האזרחים ואת הגמלאים בפרט להפקיד את הכספים שחסכו לאורך השנים לקופת גמל. למעשה, זו ההטבה הפיננסית המשמעותית ביותר עבור אוכלוסיית הגמלאים ועבור האוכלוסייה הצפויה לצאת לגמלאות בשנים הקרובות ולכן חשוב שכל אחד יכיר את ההטבות הנובעות מהתיקון.

תיקון 190 מאפשר לך לקחת כספים נזילים, או כספים שהופקדו בעבר על סכום שהוא מעל ל-34 אש"ח לחודש – ולהפוך אותם לקצבה פטורה ממס. תיקון 190 מתאים לכל אזרח המתקרב לגיל 60 או עבר את גיל 60, ויש לו כספים פנויים בחשבון הבנק. זה מתאים גם ללקוחות שרוצים לייצר פנסיה, וגם ללקוחות שרוצים להשקיע דרך מכשיר השקעה נוח.

 

איך פותחים קופת גמל בתיקון 190?

בכדי לפתוח קופת גמל, יש צורך למלא שני טפסי הצהרה מרכזיים שבעזרתם ניתן להגדיר את ההצטרפות לקופה. שני הטפסים הם:

  • טופס הצטרפות לקופת גמל
  • טופס הצהרת עמית – תיקון 190

 

היתרונות המגוונים של תיקון 190

1) מגוון עשיר של מסלולי השקעה

מרבית מנהלי קופות הגמל השונות מציעים מבחר עשיר של מסלולי השקעה שונים, במגוון גדול של שווקים ומוצרים פיננסיים, ובהם גם נכסים לא סחירים שאינם פתוחים להשקעה ישירה בפני מרבית הציבור.

2) עלויות נמוכות מהרגיל

עמלות הקנייה והמכירה בקופות הגמל נמוכות, ודמי הניהול המקובלים בקופות הגמל נמוכים מאלו המקובלים במוצרי השקעה מקבילים 

3) הטבות מס אטרקטיביות

הכספים המושקעים בקופת גמל על פי תיקון 190 ניתנים למשיכה כקצבה או כסכום הוני חד פעמי (במידה שיש לכם כבר סכום קצבה מזערי). בעת משיכת הכספים כקצבה מקבל החוסך פטור מלא ממס רווחי הון. הכספים חייבים במס רווח הון מופחת בעת משיכת כל הסכום אם הם נמשכים בצורה הונית, מס רווח הון מופחת של 15% על הרווח הנומינאלי (במקום 25% מהרווח הריאלי), דבר המהווה הטבה משמעותית בתשלום המס על הרווחים בסביבת האינפלציה האפסית הקיימת כיום. במקרה של העברת הכספים ממסלול השקעה אחר לאחר, או מקופת גמל אחת לאחרת לא מתקיים אירוע מס, ולא מחויב תשלום מס רווח הון.

4) אפשרות להשארת הכספים לילדים

אפשר לקבוע בקופת הגמל מוטבים, שיקבלו בעת פטירת החוסך פטור מלא ממס רווחי הון על כל הרווחים שהצטברו בקופה עד כה (אם ילך לעולמו לפני גיל 75), או לחלופין לבחור בין משיכת הכספים בתשלום מס רווח הון של 15% על הרווח הנומינאלי או לקבלם בכלל כקצבה בפטור ממס רווחי הון (אם ילך לעולמו לאחר גיל 75).

5) אפשרות לקבל הלוואה בתנאים אטרקטיביים

אם אתם צריכים חלק מהכסף אך מעוניינים להמשיך וליהנות מהתשואות על ההשקעה ומהטבות המס הנוחות? ובכן, ניתן לקבל הלוואה מקופת גמל לתקופה של עד 7 שנים בתנאי ריבית נהדרים של P-0.5% (פריים מינוס חצי), כאשר כספי החיסכון משמשים כבטוחה להלוואה. 

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?