המשפחה שעזבה את העיר הגדולה ולימדה את הילדים שיעור בהשקעות

שיעור בהשקעות

שיחה פתאומית ממתווכת שהציעה לקנות את דירת מגוריהם, הפכה בשביל זוג תל אביבי להזדמנות לשחרור כלכלי ומנטלי.

התהליך הושלם כשלאושרם ילדיהם החלו להתייחס אל דמי הכיס כאל הזדמנות להשקעה נבונה.

גבי ורונית. זוג תל אביבי טיפוסי. הוא עצמאי בתחום הפארמה. טוב במה שהוא עושה. אפילו טוב מאוד. כל השנים הרוויח יפה ועכשיו, משבנה לעצמו שם ומותג, ההכנסות של החברה שלו הולכות וגדלות. כך גם מתעוררות אצלו המחשבות לאפשר לעצמו, יום אחד, הפסקה מהמירוץ הבלתי פוסק. הוא מעוניין לתעל את ההכנסות והרווחים להשקעות בלתי תלויות בפעילות שלו.

רונית היא שכירה. מימשה חלום ישן שלה ויצאה ללמוד מקצוע טיפולי. יש להם שלושה ילדים. חיים בורגניים. לא משהו יוצא דופן.

ואז, הגיעה אליהם שיחת טלפון ממתווכת שעבדה שנים רבות בשכונה שבה גרו. יש לה לקוח עם המון המון כסף — בדיוק במילים האלה התחילה המתווכת את השיחה —  ואותו לקוח רוצה את הדירה שלהם. ורק אותה.

המתווכת אמרה לרונית בטלפון, נקבי באיזה סכום שאת רוצה, ורונית, שהיתה באמצע יום עבודה עמוס במיוחד ענתה, והוסיפה עוד 500 אלף לשווי הדירה.
עשרה חודשים אחר כך  גבי ורונית החזירו את המשכנתא, ארזו את עצמם ואת הילדים ועברו לגור בעיר אחרת שאליה רצו לעבור מזמן.

רגע, אז מה הם עושים עם שארית הכסף?

רונית התחילה לחפש מידע ברשת. שמעה פודקאסטים, הלכה להרצאות, הצטרפה לכל קבוצת פייסבוק אפשרית שדיברה על נדל"ן, השקעות, שוק ההון ומה לא.
רונית היתה נחושה שלא להשאיר את הכסף בבנק. את זה היא הבינה מיד בהתחלה – אין שום טעם להשאיר אותו שם כדי שיעלה אבק. היה מדובר בסכום משמעותי מאוד, שאותו הם התכוונו להשקיע.
לקח לה כמה חודשים לגייס את גבי. היא תמיד הייתה שרת הכספים בבית וזה התאים לשניהם. אבל רונית הבינה שהם עומדים בפני שינוי מאוד עמוק והיה לה חשוב שגבי יהיה שותף לתהליך.

החשיבה לטווח ארוך והתכנון שנים קדימה

שניהם אנשים רציניים מאוד, גבי חובב אקסלים ידוע, לכן הוא תמיד הכין טבלאות מדויקות של כל הנכסים של המשפחה. אבל בשלב הזה הם התרכזו רק בכסף שהיה להם, לא חשבו על אפשרויות לאתר מקורות אחרים ונוספים, או להשתמש בכסף זול שיוכלו לגייס. לא היתה להם תוכנית ארוכת טווח. הם לא דיברו על מינוף הכסף. רצו "רק" להשקיע. החשיבה שלהם היא ממוקדת בכאן ועכשיו. מושגים כמו השקעה פאסיבית וחופש כלכלי לא עלו.

כסף הוא לא רק כסף. כסף הוא מיינדסט. כאשר מדובר בהשקעות, המשפט הזה היה מדויק כשזה נגע בגבי ורונית. רק אחר כך נודע לנו שהשיחה המשותפת פתחה ביניהם שיח שלא היה קודם. הם סיפרו לנו בדיעבד, שהמפגש איתנו פתאום העלה שאלות שקשורות בזמן הפנאי שלהם כזוג, זמן המשפחה, החוויות שהם רוצים להקנות לילדים שלהם ובאופן כללי פתח שיח מתמשך על האיזון בין עבודה־בית־כסף..

לקח להם קצת זמן…

שניהם עובדים שעות ארוכות, הרבה מעבר לממוצע. כמו זוגות רבים, העומס היום־יומי והמירוץ האינסופי כדי להספיק את ענייני השגרה, משתלטים על סדר היום שלהם. אבל הם מוצאים את הזמן כדי לשבת בכובד ראש על התכנון הפיננסי כלכלי של עתיד המשפחה.

אחת ההחלטות שהם לקחו בתחילת הדרך היתה ששניהם צריכים להסכים על כל השקעה. אם אחד מהם מגלה חשש או אינו מסכים – האחר אינו משכנע אותו. ההשקעה תיפסל.
הם בחרו יחד היכן להשקיע והתחילו לדבר על מינוף כספים שקיימים אצל כל אחד מאיתנו בצורת גמל, פנסיה, פוליסת חיסכון, קרנות השתלמות. ״ש ועוד.

הילדים משתתפים בשיח הכלכלי בבית

השינוי בבית בא לידי ביטוי בגוונים רבים. הילדים שלהם התחילו לשמוע אימא ואבא מדברים כסף והשקעות. כהורים אחראים הם הקפידו לערב אותם. מעורבות מותאמת־גיל, כמבון.

הם התחילו לדבר עם הילדים על חיסכון ארוך־ טווח. ולא רק דיברו אלא הקפידו ליישם. וזה כל הרעיון בהשקעות: דיבור ולימוד בלבד אינם מספיקים צריך לעשות. לנסות.
להתחיל את ההשקעה הראשונה. הילדים חסכו והשקיעו יחד עם ההורים, חלק מדמי הכיס וניהלו אותם בחוכמה.

לא עוד הורים שנותנים לילדים דמי כיס, בלי ללמד אותם שיעורים בכסף. כשהילדים קיבלו דמי כיס, הם לא מיהרו להוציא אותם על רכישות ספונטניות, הם חשבו גם איך להשקיע. זוג ההורים התמוגג מאושר, הרבה יותר מהצלחה כזו או אחרת בהשקעות.

רונית הפכה את התחביב למקצוע וגבי נפרד מתודעת החסר

ניהול הכסף מילא את רונית והעניק לה תחושה של מימוש עצמי. כל חייה היא עסקה בכסף ופתאום היא נחשפה לעולם ומלואו. היא מצאה את עצמה הולכת ומעמיקה את הידע עוד ועוד בעולם הפיננסי והחליטה לעשות שינוי מקצועי ולהפוך את הנושא הפיננסי למקצוע של ממש.

גבי, שכל חייו דאג לפרנס את משפחתו בכבוד, חי בתודעת חוסר נוראית ומצמצמת. כאמור, גבי אדם של אקסלים. בהתאם לתוכנית הכלכלית שהם בנו, אחרי שנתיים של תהליך, המספרים בטבלה של גבי התחילו להראות רווחים. הדרך עוד ארוכה אבל הגשמת המטרות שהציבו הם לעצמם בזכות תודעת שפע ועוד צעדים מעשיים, כבר נראית באופק.

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?