לא רק להייטקיסטים: הכלי שיוביל אתכם קדימה

אחד הדברים שחוסמים חדשנות ויצירתיות הוא שגרת חיים קבועה, עם לוח זמנים וסביבה לא משתנה. כשכל יום בחיים שלנו מזכיר את הקודם, קשה לפתח רעיונות חדשניים.

איך ניתן ליישם את החדשנות בצורה פרקטית כמעט בכל מקום שבו אנחנו נמצאים, בכל גיל ובכל שלב בחיים.

הרשו לעצמכם להשתעמם

שעמום גורם לנו לחפש עניין. זה יכול להיות תפקיד בעבודה שלא מלהיב אותנו וגורם לנו לחפש את הדבר הבא. תחביב שכבר לא מאתגר ועוד. שעמום משפר את קצב ההתפתחות של ילדים ואת הדמיון והיצירתיות שלהם, אבל גם אצל מבוגרים חלק מההנחות הללו נכונות. שעמום מאפשר לנו למצוא פתרונות שלא חשבנו עליהם לבעיות שאיתן אנו מתמודדים.

שעמום מאפשר לנו לעצור רגע ממרוץ החיים, לנקות את הראש ולהסתכל על החיים בזוויות אחרת. לכן, יש לו פוטנציאל לפיתוח יצירתיות וחדשנות בצורה יוצאת דופן, ואולי בפעם הבאה שאתם שמים לעצמכם עוד סדרה בנטפליקס, חכו רגע ותרשו לעצמכם ללכת לאיבוד במחשבות, אולי ייצא לכם מה זה פתרון לבעיה שלא חשבתם עליו לפני.

שנו את הסביבה שלכם לעתים תכופות

אחד הדברים שחוסמים חדשנות ויצירתיות הוא שגרת חיים קבועה, עם לוח זמנים וסביבה לא משתנה. כשכל יום בחיים שלנו מזכיר את הקודם, קשה לפתח רעיונות חדשניים. אם אתם סטודנטים, למשל, נסו לפעמים ללמוד בסביבה שונה, עם אנשים חדשים. ייתכן שתופתעו לגלות איך למידה כזו פותחת את המחשבה ומעלה פתרונות שלא חשבתם עליהם לפני.

חדשנות במקום העבודה

מקום העבודה הוא הזירה האולטימטיבית לחדשנות ורעיונות יצירתיים. מקום העבודה שלכם צריך להיות פתוח לרעיונות, ולקיים סיעור מוחות באופן יזום וקבוע, כך שיתאפשר לכל אחד להביא את דעתו ולעלות רעיונות ופתרונות לבעיות.

אם יש לכם אפשרות, כדאי להביא אנשים חיצונים מחוץ לארגון, להעשרה ולאותו סיעור מוחות, כדי לקבל זווית מעין חיצונית וחדשנית שתוכל להאיר סוגיות שאינן שגרתיות. פייסבוק, למשל, מדי שנה מקיימת אירועי האקתון, שבהם העובדים מתחלקים לצוותים קטנים כדי לפתור בעיה טכנולוגית מסוימת. אותו אירוע מאפשר לעובדים להישמע ולהציג זוויות אחרת לבעיה מהותית שמעסיקה את הארגון.
מקום עבודה שמקדם חדשנות, מאפשר לעובד להתפתח, להרגיש שהוא ממצה טוב יותר את  היכולות שלו, יגרום לו להרגיש בורג חשוב במערכת ותגרום לו להיות מחויב יותר למקום העבודה בו הוא נמצא.
לא מעט פעמים שמענו על סיפורים של עובדים שלא ממצים את עצמם במקום העבודה או שמשתעממים בו כי הוא לא מאתגר אותם מספיק. החדשנות תביא למצב של WIN-WIN הן מבחינת מקום העבודה והן מבחינת העובד, והיא צורך קיומי לכל מקום עבודה.

צאו מאזור הנוחות ותפסיקו לבחור בפתרונות קלים

הרעיונות החדשניים והיצירתיים ביותר נוצרו מתוך מצוקה, מתוך צורך אמיתי בפתרון לבעיה מסוימת. אנו לא אומרים שתכניסו את עצמכם למצוקה או צרה, אלא תנסו לאתגר את עצמכם בחיים. אם יש מקום עבודה שנוח לכם בו, אבל אתם יודעים שהוא לא מאפשר לכם למצות את מלוא הפוטנציאל שלכם, אל תישארו בו, תעזבו. גם אם תרגישו שבטווח הקצר עשיתם טעות, זה ישתלם לכם. להרגיש שלא מיצינו את עצמנו כראוי זאת הרגשה מתסכלת.

אל תפחדו משינויים

תנסו להכיר חברים חדשים מדי יום, תקיפו את עצמכם באנשים ביקורתיים, שלא מפחדים להגיד מה חושבים עליכם, תעשו טיולים באופן קבוע כדי לשנות סביבה ואווירה. אחד הגורמים שמדכאים חדשנות ויצירתיות הוא הפחד. רגש חזק מאוד, שכולנו חוטאים בו מדי פעם. למרות שהפחד הוא מנגנון הישרדותי חשוב, הרבה פעמים הוא מונע מאיתנו לפתוח את הראש, אז בפעם הבאה שיש לכם רעיון יצרתי ואתם אומרים לעצמם, "אהה זה לא יעבוד", תשתפו בו בן אדם או שניים ותשמעו גם את דעתם.

הרחיבו את הידע שברשותכם

הרבה פעמים ניתן לקחת פתרונות חדשניים לבעיות יומיומית שאנו חווים מתוך ידע שיש לנו מתחומים אחרים. לכן אנו ממליצים לקרוא ספרים, אתרים, מאמרים, בלוגים, להאזין לפודקאסטים וכו', גם בנושאים שאינם נושאי העניין הישירים שלנו. הידע הרב והמגוון שנצבור יכול לתת לנו זוויות ראייה רחבות יותר על המתרחש והוא יכול לפתוח לנו את קו המחשבה לעבר פתרונות שלא חשבנו עליהם לפני כן.

זמן הוא הגורם החמקמק ביותר של בני האדם. ככל שאנו מתבגרים אנו מגלים כמה הזמן הוא משאב שאין לנו מספיק ממנו בחיים. עבודה, בית, בן/בת זוג, חברים, משפחה, תחביבים ועוד. כל אלה דורשים זמן והרבה. אחת השיטות הידועות לניהול זמן הוא עקרון "פארטו", שלפיו אם יש לכם כמה משימות לביצוע, יש לגשת תחילה לאלו שאתם יודעים שאתה יכול לבצע בקלות ובמהירות. לפי המודל, המטלות הללו הן הרוב המכריע שמהוות כ-80% מהמטלות, ברגע שתסיימו לבצע אותן יהיה לכם את מרבית הזמן להקדיש למטלות המורכבות והקשות יותר.

לסיכום, החדשנות לא שייכת רק לחוד החנית של המהנדסים ואנשי ההיי-טק, היא נמצאת בכל מקום ובכל אחד, רק צריך לדעת לחפש אותה במקומות הנכונים ולצאת מאזור הנוחות הקבוע שבראש.

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?