יממה במהירות כפולה, או: מי אתם אנשים שהולכים לסופר?!

יממה במהירות כפולה

העובדה שיש לנו מקדחה בבית לא אומרת שאנחנו צריכים עכשיו לקדוח ולתלות את המנורות החדשות שקנינו. יש חשמלאים שיעשו זאת מהר ומדויק הרבה יותר. נכון, שעת העבודה שלהם תעלה כסף, אבל שעת העבודה שהתפנתה לנו (והשקט הנפשי שזכינו בו) שוות ברוב הפעמים יותר כסף ויותר שלווה.

אם נסתכל על היממה שלנו נראה מהר מאוד שיש בה דברים "מוכתבים" שאינם בשליטה שלנו – נצטרך לישון, לאכול, לדאוג לבני משפחה התלויים בנו ועוד – משימות שיגזלו מאיתנו לפחות 10 שעות ביממה, אם לא יותר. אז הדיון הוא על ניצול מרבי של 14 השעות שטרם "נצבעו" למשימות אחרות.

תוכנית העבודה משרטטת את גבולות הגזרה.

רובינו לא נחתנו בבוקר ממאדים. אנחנו חיים בעולם שמורכב מהרגלים ורוב הזמן שלנו אמור להיות מתועל  לניצול בכפוף ליעדים שלנו ולדברים שמעסיקים את חיינו בהווה. מנתח לב יודע די טוב איפה מרב הקשב והזמן שלו במהלך שעות היממה. מתווך הנדל"ן ינצל את מירב שעות היום להפגיש אנשים עם נכסים ולינוי אשרם תצטרך להתאמן לפחות 12 שעות ביום כדי לזכות בזהב אולימפי.

כלומר, אנשים שנמצאים בתוך מסגרת חיים יציבה יחסית, יכולים לשרטט לעצמם את מפת הזמן היומית שלהם ולנתח בצורה די טובה איפה הם יכולים להספיק יותר באותו חלון זמנים. כשיש תוכנית עבודה סדורה שמחולקת לשנים, רבעונים וחודשים, אז נותר רק לדייק את הימים והשבועות בתוך גבולות הגזרה.

מתי מתחיל היום?

עוד לפני שרובין שארמה כתב ספר על חמש בבוקר, הבנו שיש יתרונות רבים להתחיל את היום מוקדם. אפילו מוקדם מאוד. לקום בחמש בבוקר ולצאת לריצה של שעה, זו ההתחלה הכי טובה של היום.

אז נכון, לא כולם טיפוסים של בוקר ולא כולם חובבי ריצה או ספורט, אבל מי שמגלה את זה והופך את זה לדרך חיים, יכול להתמכר לזה בקלות. בריצה יש את השלב שהגוף רץ על "טייס אוטומטי" והמוח חופשי להמריא במחשבות. מחשבות שיכולות גם להיות כבר חלק מניצול מיטבי של היום המפציע.

מעצימי הזמן

גם אלה שלא יקומו בחמש בבוקר לרוץ, והם רבים וטובים, יכולים לנקוט פעולות שישאירו בידם יותר זמן פנוי במהלך היממה:

קניות אונליין: מי אתם האנשים שהולכים לסופר ביום חמישי בערב או ביום שישי בבוקר?! יוצאים מהבית, נכנסים לאוטו, נוסעים, מחפשים חניה, לוקחים עגלה, מסתובבים עם רשימות בין המדפים, מחכים בתור של הגבינות, עוברים לתור של הבשרים, משם לתור של הקופה, נהפכים לסבלים עד האוטו ומהאוטו לבית. לא עדיף להזמין מהסופר באונליין?

מיקור חוץ: העובדה שיש לנו מקדחה בבית ושבגיל 22 תלינו את המנורות בדירה השכורה שלנו לא אומרת שאנחנו צריכים עכשיו לקדוח ולתלות את המנורות החדשות שקנינו. יש חשמלאים שיעשו זאת מהר יותר ומדויק הרבה יותר. נכון, שעת העבודה שלהם תעלה כסף, אבל שעת העבודה שהתפנתה לנו (והשקט הנפשי שזכינו בו ברגע שנפרדנו מהסולם ומהמקדחה) שוות ברוב הפעמים יותר כסף ויותר שלווה.

ניצול זמן כלוא לעוד משימות: חדר כושר, נסיעה בתחבורה ציבורית, ישיבה בשירותים וכל פעולה במהלך היום שהקשב יכול להתפנות במהלכן, יכולות להיות מנוצלות לעוד דברים. באימון משקולות בחדר כושר ישנן הפסקות מובנות של 60-30 שניות בין סט תרגילים למשנהו. בדקה אפשר לקרוא מייל ולענות עליו מהטלפון הנייד. אפשר לקרוא הודעת וואטסאפ ולענות עליהן בכתיבה או בהקלטה. כך, בשעה של אימון כוח אפשר לתת קשב גם לשרירים וגם לעולם החיצון.

רשתות חברתיות: מצד אחד אי אפשר לנהל עסק בלי נוכחות גוברת ברשתות. מצד שני, הן יודעות להיות גזלן הזמן המסוכן ביותר. הרשתות נוצרו כדי שתשומת הלב שלנו תיהיה מופנית אליהן כמה שיותר. להפריד בהן את החשוב מבחינת העסק לרדוד מבחינות אחרות זה אתגר יומיומי לא פשוט. אז לפחות שנהיה מודעים למלכודת.

פגישות: אלו צריכות להיות מאוד משמעותיות כדי שנצא מהזום למרחב הציבורי. הקורונה שינתה סדרי עולם. בני האדם הבינו שאפשר לקיים תהליכים ואינטראקציות גם ללא פגישות פיזיות. אם אפשר להחליט על קניית חברות ענק בזום, אז לא חובה לבזבז זמן ומשאבים על פגישות מחוץ לבית או למשרד.

משרד בכף היד: המשפט "אגיע בערב למשרד ואסתכל במחשב" נהפך ללא רלוונטי. העובדה שאנחנו כרגע לא ישובים במשרד אינה חסם או מגבלה. לא נשלח פקסים, נשתדל לא להדפיס, לחתום, לסרוק ולשלוח – כשאפשר להפוך כל מסמך לדיגיטלי. גם את הטור הזה אנחנו כותבים מהטלפון החכם על כורסה בלובי של מלון בוטיק בתל אביב.

לעמוד בתור: רק כשאין ברירה! כתפישה, בתכנון היום, אם יש משימות שכרוכות בעמידה בתור, תעשו הכל כדי לא להיקלע אליהן. ברוב המקומות ניתן לקבל שירותים שאינם מצריכים הגעה פיזית. אגב, עמידה בתור זה גם עמידה בפקקי התנועה – נקודה כואבת מאוד בארצנו הצפופה. הכי קל לומר שאין ברירה ונעמוד בפקק, אבל יותר נכון לחשוב יצירתי – לצמצם נסיעות (זום כבר אמרנו?), לנסוע ברכבת, להסיט פגישות חיוניות למקומות וזמנים שבהם התנועה דלילה, לעבור מהבית וכל רעיון יצירתי שישבור את הסטטוס של "תקוע בפקק".

טכנולוגיה מסייעת: מתוך אין ספור יישומים שנועדו להקל עלינו את החיים, אנחנו חסידים גדולים של אפליקציה אחת במיוחד: וואטסאפ. שימוש מושכל בוואטסאפ עשוי להידמות לפעמים למקלות המנצח בפילהרמונית. ממקום מושבכם הנוח והממוזג, אתם יכולים להניע גייסות של אנשי קשר ללחן שאתם מבקשים לנגן.

אז קדימה, יש המון זמן כל יום. נצלו אותו בתבונה. נהלו את היממה במהירות כפולה.

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?