לעשות כסף מערך – סיפורים אמיתיים מהחיים

אז מה זה ״ערך״ ששווה כל כך הרבה כסף. על מה מדובר?

ערך זה מה שכולנו מחפשים כל הזמן – ערכים תזונתיים באוכל שלנו, ערכים בסחורות שאנחנו קונים ומוכרים, ערכים תרבותיים, מידע ערכי בתוך אוקיינוס מידע וכו׳.

 

הערך שעושים ממנו כסף הוא למעשה רמה גבוהה יותר של ידע/ניסיון/מוניטין שנמצאים, ככל הנראה, אצל כל אחד מאיתנו בכל תחום ובכל נושא עניין.

״ערך״ לא מוצאים מתחת לשטיח. ערך הוא תולדה של מכלול גורמים ביחסים שונים:

ידע רב, ניסיון רב, מוניטין (שנבנה עם הזמן), פרסום, הכרה, תוצאות מוכחות לאורך זמן. 

מי שיוכל להצביע על הגורמים האלה שמצויים באמתחתו מחזיק ב״מטבע״ ערך.

 

עכשיו נשאר להבין טוב יותר איך עושים מערך כסף. ננסה להסביר את ההיגד הזה בעזרת דוגמאות אמיתיות מהחיים.

 

  1. המנתח המומחה מול המנתח שסיים לפני שבוע סטאג׳
    אצל מי נעדיף לעשות ניתוח ברישתית – אצל רופא העיניים, הפרופסור הידוע, שמתמחה בניתוחי רשתית ועשה עד היום מעל 3000 ניתוחים בעלות 15000 שח לניתוח, או אצל המנתח הצעיר שסיים התמחות בניתוחי רשתית וביצע עד היום 20 ניתוחי רשתית בעלות 3000 שח לניתוח?
    שניהם רופאים, שניהם מנתחי רשתית ובכל זאת, כנראה שרובנו נעדיף לשלם הרבה יותר תמורת ה״ערך״ שמביא הפרופסור.
    שני אנשים באותו מקצוע, עובדים באותו מקום ו"שעת הערך" שלהם מתומחרת בפער של 500%.

     

  2. שני עובדים במשרד עורכי דין –
    העובד הזוטר בחברת הניקיון במשרדי עורכי הדין לדיני נזיקין, שמשתכר שכר מינימום של 29.12 ש"ח למול עורך הדין השותף הבכיר במשרד זה שגובה 1500 שח (כולל מעמ) שכר טרחה לשעת יעוץ.
    הערך של עובד חברת הניקיון במשרד עורכי הדין מתומחר נמוך כי קל מאוד להחליף אותו. עורך הדין, לעומתו, הביא עימו "נדוניה" של ידע, ניסיון, מוניטין, תוצאות מוכחות, שסייעו לו לתמחר את עצמו פי 51 יותר מהעובד הזוטר. אותו קשה מאוד להחליף.
    הערך שלו מתומחר, בין השאר, בשאלה: כמה קשה/קל או יקר/זול להחליף אותו לנוכח תוצאותיו העסקיות.
    שני אנשים, עובדים באותו מקום והפער ביניהם עצום.

     

  3. אושיית הקולינריה בפריז שהקורונה אילצה אותה להחליף זמן בערך –
    ישנה בפריז בחורה שהיא אוצר קולינרי-תרבותי. היא וזוגתה, התפרנסו עד מרץ 2020 מסיורים ברחובות פריז. מדי יום הן הובילו יחידים, זוגות ומשפחות בנבכי אוצרות הקולינריה הפריזאית. ביום אחד העולם עצר מלכת, התיירות נפסקה ומקור הפרנסה שלהן התייבש. הזמן שהן מכרו תמורת הסיורים נותר ללא תשלום.
    אבל אז הן המציאו את עצמן מחדש – בזכות הטכנולוגיה ובזכות יצירתיות הן עברו לסיורים וירטואלים. פריז נשארה פריז, התיירים נשארו בבית אבל עכשיו הן עושות סיורים ON-LINE, לכמות משתתפים בלתי מוגבלת. וכך תוך ליטוש ושכלול המוצר והפיכתו למודולרי, הן מבצעות סיורים שמועברים בלייבים ואליהם מצטרפים מאות רבות של אנשים גם בזמן הלייב עצמו וגם ניתן לעשות את הסיורים האלה בזמן הפנוי והנוח לכל אחת ואחד.
    בשעה וחצי סיור שהן עושות הן נוגעות ומתוגמלות מ-1000 אנשים. אותה שעה וחצי זכתה עד מרץ 2020 לתגמול מזוג בחופשה רומנטית, או משפחה שבילתה בפריז.
    הזמן שלהן זוכה לתמחור הרבה יותר גבוה בזכות הערך שהן מביאות לקהל שלהן.

     

  4. המסעדן הותיק ואשתו הכלכלנית שחיברו את הערך הבודד לערך זוגי –
    זוג נשוי בשנות הארבעים לחייהם, הוא בעל ניסיון עשיר בפתיחה וניהול מסעדות בתל אביב. היא כלכלנית שמחוברת למספרים – מתמחה בפאן הכלכלי-פרקטי בתוכניות עסקיות.
    הוא התעייף מהניהול השוטף של מסעדות בתל אביב, היא היתה שכירה במשרד רואי חשבון. ישבו השניים וחשבו איך לחבר את הידע שלהם ביחד, להמציא את עצמם מחדש ולזרוע עניין מחודש בתחומים שהם טובים בהם מאוד.
    הזוג פתח חברה ליעוץ למסעדות, ברים ומקומות בילוי בתל אביב וסביבותיה. כידוע "חיי המדף" הממוצעים של מסעדה בתל אביב הם שנתיים לערך. מנגד ישנם המון אנשים שחולמים לפתוח את "ה"מסעדה בתל אביב" ואף מוכנים להשקיע בחלום זה הרבה כסף. הזוג הנפלא הזה יודע לתת לכל אותם חולמים חוות דעת מקצועית-כלכלית באשר לכדאיות מימוש החלום. הערך שהם נותנים הוא עצום והוא מתומחר בהתאם.

     

  5. הדוקטורנט ב-AI ש"בזכות" הקורונה "הפסיד" את המלגה שלו בחו"ל ומצא פרנסה רבה בשוק החופשי –
    נכון, הקורונה הזיזה לכולם את הגבינה. רבים איבדו שיווי משקל, רבים נפלו ונופלים, נחבטו ונחבטים, אבל רבים וטובים גם ממציאים את עצמם מחדש ורותמים את עצמם למציאות בעולם משתנה.
    הדוקטורנט הזה מתמחה באחד התחומים הכי בוערים והכי מבוקשים שקיימים בשוק – בינה מלאכותית. בינה שמשנה ותשנה לכולנו את החיים כל הזמן (ויש החוששים שהיא אף מאיימת על המין האנושי). הוא "התרגל" לחיות ממלגה שמימנה את לימודיו. מלגה לא גבוהה, יש לומר, והוא אף התעתד לצאת לשנתיים בחו"ל על חשבון מלגה נוספת (גם היא רחוקה מלתמחר את כישוריו). באפריל 2020 הוא התבשר שהרילוקיישן שלו נדחה והמלגה מבוטלת. במקום לשקוע בעצבות על מר גורלו ו"פסגת שאיפותיו שהתפוגגה לה בלי רמז מוקדם", הוא פתח את המחשב בבית, והציע את שירותיו ויכולותיו במקומות הנכונים. תוך זמן קצר מאוד הוא זכה לעניין מעשרות גופים וגורמים שביקשו להסתייע בערך שלו. היום הוא משתכר במכפלות רבות יותר מהמלגה ההיא שהוקצבה לו, הוא ממשיך להתפתח מקצועית, הוא מרחיב את קשריו האישיים והעסקיים ושהילדים חוזרים מבית הספר הוא נמצא בבית להכין להם ארוחת צהריים.

     

  6. המהנדס המוכשר שעובד סביב השעון בהייטק אבל הוא בכלל הפך למומחה פיננסי מבוקש –
    בחור בן 34, נשוי, תל אביבי, מהנדס תוכנה בחברת הייטק. התחיל לפני כמה שנים להתעניין בכסף על כל גווניו. לצד היותו מהנדס העובד שעות ארוכות, הוא החל ללמוד, לקרוא, לשמוע, לראות כל תוכן שעוסק בפיננסים. לימים הוא הפך לאושיה פיננסית במקום עבודתו ונהפך לאחראי על הרצאות העשרה לעמיתיו בתחומי פנסיות, קרנות, קופות, ביטוחים, שוק ההון ועוד. הוא פתח בלוג, במקביל מנהל קבוצה ענקית בפייסבוק שנותנת ערך רב לאנשים וכן התחיל לייעץ לאנשים באופן פרטי תמורת תשלום.
    לפני שנה הוא ביקש לאגד את הערך שלו למוצר דיגיטלי והכין, ביחד עם שותף קורס דיגטלי למסחר בשוק ההון. השקעה לא קטנה של זמן בעיקר, וגם כסף, אבל לאחר חצי שנה הם השיקו מוצר פרימיום. המוצר הזה שהוא מלא בערך נמכר מעצמו 24/7 ומייצר לו הכנסות גבוהות בהרבה מהזמן שהוא נמצא בעבודתו כמהנדס בהייטק.
    היום ברור לו שבזכות הערך שהוא נותן לאנשים הוא יכול לסייע להמונים בזמן קצוב ובתמורה ענקית.

     

  7. צלמת האירועים שמלמדת אתכם איך להצטלם –
    אחד מהענפים שנפגעו הכי קשה בקורונה הוא ענף האירועים. ענף זה מפרנס מעגלים רבים של מקצועות שעמדו מלכת ביום בו נסגרו וצומצמו מאוד אפשרויות ההתקהלות.
    צלמי אירועים שהיו רגילים לעשות 10-20 ימי צילומים בחודש מצאו עצמם מחוסרי עבודה וזמנם היקר כאילו חסר ערך. אבל גם כאן, כמו בכל אחת מדוגמאות "השטיח שהוזז" בקורונה, יש מי שמתאמץ וממציא את עצמו מחדש. אחת מהצלמות שהכרנו ארזה את הידע הרב שלה בצילום לכדי מוצר דיגיטלי שמלמד אותנו איך נכון לצלם ולהצטלם. הרי מיום שנכנס הסמארט-פון לחיינו הפכנו כולם ל"צלמים מקצוענים". כולם מצלמים את כולם כל הזמן. היום, יותר מתמיד, תמונה אחת שווה אלף מילים. אז שוק ענק יש, יכולות מקצועיות מצוינות יש לצלמת שמצאה את עצמה מחוסרת עבודה וכך במשך תקופה של מספר חודשים היא ריכזה מאמצים והכינה קורס דיגיטלי שנועד למקצע ולהשביח צילומים שכולם עושים אבל לא מספיק טוב. הידע שלה נארז בצורת ערך דיגיטלי ונמכר לכל דורש.

     

  8. הסטארטפיסט שהוא סמנכל חברת היי-טק ומגלגל "תחביב" של ניהול חללי מגורים –
    בחור צעיר, בשנות השלושים המוקדמות, מצא עצמו סמנכ"ל תפעול בחברת היי טק, אך נטיית ליבו האמיתית וההתמחות שלו היא במציאת פתרונות עיצוביים למקסום מקום ומרחב בחללי מגורים. נכון להיום, חלק מהזמן שלו הוא "מוכר" תמורת משכורת בעולם ה"רגיל" – עוד בחור מוכשר שעובד בתעשיית ההייטק הישראלית ואת שארית היום הוא מפנה לתשוקה שלו, ויש לומר גם להצלחה הלא מבוטלת שלו, בהקמת מיזם שהולך וצומח כנישה בעיצוב פנים.
    המחזור שהוא מגלגל בעיצוב החללים כבר גבוה בהרבה מהכנסותיו בעבודה השגרתית. הוא בנה מערך של אנשים שעובדים תחתיו ומתפעלים את העסק ה"צדדי" שבנה במקביל לעבודתו כשכיר. הערך שלו הוא הטאצ' והיכולת להבין מהר את לקוחותיו ולתת להם את הפתרונות שהם רוצים. הוא לא מתעסק עם כל התהליך שיתרחש לאחר התכנון שלו. זה תהליך העבודה שלא מצריך מקצועיות יחודית. הוא ישקיע ערך במתן הפתרון ויעביר הלאה 80% מהעבודה על המוצר לגורמים שעובדים תחתיו. הוא ממקסם את הערך שלו בזמן הקצוב שיש לו אחרי יום העבודה "הרגיל".

     

  9. הזוג שעזב קריירות מבטיחות בשירות המדינה כדי לקנות בחזרה את הזמן שלהם לעצמם וגילה כמה ערך יש לו לחלק –
    אנחנו מכירים זוג שמגדל חמישה ילדים, שהיה בכלוב זהב של קביעות בעבודה, פנסיה תקציבית ועוד הרבה כבלים סמוים וגלויים שכובלים אנשים. הזוג הזה הבין שהוא "לכוד" באיזור נוחות שעולה לו במשאב היקר בחיים – הזמן שלו. הם החליטו לצאת למסע בעקבות הזמן שלהם מתוך רצון ושאיפה להיות האדונים שלו. מסע שאילץ אותם לחפש, ללמוד ולעשות מהלכים פחות שגרתיים ופחות "נורמטיבים" אבל הם, כאמור, הגדירו לעצמם נורמות אחרות מהמקובל.
    מקץ מסע זוגי ומשפחתי שנמשך כמה שנים, הגיע הזוג למחוז חפצו. כלוב הזהב, שסיפק להם כלים, ידע ותכונות יקרי ערך, נותר מאחור והם יצאו לחיים אחרים ומלאים בעניין רב ונתינה רבה לכל היחידים והזוגות האחרים שרוצים לצאת למסע שכזה. הזוג הזה גילה על עצמו כמה ערך הם יכולים לתת לאנשים על בסיס ההשראה שלהם, הניסיון שלהם והדרך שעשו.  


במאמר זה תיארנו בדוגמאות מסיפורים אמיתיים מהחיים כיצד אפשר וצריך כל אחד ואחת לחשוב כל העת על הערך שיש להם לתת או למכור לאחרים. שער המטבע של ערך אמיתי יהיה תמיד גבוה יותר מכל שערי המטבעות בעולם (אפילו מהביטקוין).

בברכה,
עמית והגר – מחברים אנשים להזדמנויות

הרשמו לקבל עדכונים בנוגע לכנסים הקרובים

הצטרפו לקהילה של עמית והגר

הזמנה לכנס משקיעים