קורונה – חצי הכוס המלאה

ניתוח המשבר

הניתוח מתבסס על תפיסת המציאות שלנו, ניזון מידע כללי, מהפרסומים בתקשורת וניסיון חיים.

התובנות שלנו הן שמדובר במשבר חסר תקדים בעולם המודרני, שהגיע משום מקום וגם יתפוגג, יוחלש מאוד או יוכל בטווח הזמן הקרוב.

המצב הנוכחי מתרחש בשל ארבע נקודות עיקריות:

אין חיסון למחלה.
הוירוס מדבק מאוד.
הוירוס מאיים על כל מערכת בריאות בכל מדינה בעולם בגלל שני הסעיפים הראשונים. תרחיש האימים שכבר נצפה בכמה מקומות הוא חוסר במשאבים שיוכלו לקלוט ולטפל במספר נדבקים רב.
העולם ב-2020 לא השכיל להתאחד בזמן ולחסל את ההפצה של הווירוס בחלון הזמן הראשוני.

בגלל הסיבות המוזכרות, מדינות העולם נאלצו לעצור בחריקת בלמים את החיים והכלכלות שלהן ולהילחם בנשק פרמיטיבי של בידוד והפרדת מיליארדי אנשים.

הפגיעה מעצירת הפתע של הכלכלות היא מהירה וכואבת (כמו עצירת חירום של רכבת דוהרת) והשלכותיה מגיעות לכל הסקטורים של חיינו.

כעת העולם נמצא בנקודה כלשהי בתוככי המשבר והבלימה והשאלה הגדולה היא מתי הרכבת תחזור לנוע ומה יהיה מחיר העצירה הזאת.

מה צריך לעשות כדי להכיל את המשבר ולחזור לנורמליות?

פיתוח חיסון – כנראה לא יקרה בחודשים הקרובים, אך בהחלט סביר שיימצאו טיפולים, תרופות, פרוטוקולים, מכונות הנשמה נוספות שיידעו לתת מענה טוב יותר לחולים.

מניעת הדבקה – זה כנראה הנשק היעיל ביותר והוא מבוצע ע"י סגר ונתק בין אנשים. כפי שניתן כבר לראות מקץ 90 יום של וירוס משתולל בעולם, מדינות בהן ננקטו צעדים דרסטיים של בידוד והפרדה, כדוגמת סין, טאיוואן, דרום קוריאה הוירוס הוכל והחיים שבים למסלולם.

האיום על מערכת הבריאות הוא ממשי – ראו ערך איטליה וספרד. העולם כנראה לא יתאחד בגלל האיום אבל סך שיתופי הפעולה המדעיים, הרפואיים והכלכליים יהיו בעוצמה ובכמות כזאת שיהיו חייבים להאיץ את המענים לוירוס.

בעקבות המהלכים הננקטים בישראל – שככל הנראה יובילו בסופו של דבר אפילו לסגר נרחב יותר מהיום, אנחנו מעריכים שתוך שבועות נצליח להכיל את הוירוס ולהתחיל לחזור לשיגרה.

מה יקרה ביום שאחרי הכלת הוירוס?

סביר שרוב היוצאים לחל"ת יחזרו לעבודתם.

משפחות, יחידים ועסקים שהיו ברשותם עודפים תקציביים וכריות הגנה פיננסיות יצליחו לחזור יחסית מהר לתפקוד מלא.

תיווצר שיכבה לא מבוטלת של מפוטרים ועסקים שלא יצליחו לעמוד בנטל הכלכלי שנכפה עליהם. ניתן להניח שהמדינה תפעל לעזור להם, אבל אין כמעט ספק שיהיה לנו פלח חדש באוכלוסיה שיתקשה להתאושש מהמכה הכלכלית.

בחלקים גדולים באוכלוסיה תתחיל להתגבש ההכרה שאירוע קיצון כמו הקורונה יכול לשוב על עצמו כל כמה שנים וכדי להגיע מוכנים יותר כלכלית לקורונה הבאה חובה להתחיל לפעול עם תוכנית עבודה שתיתן מענים לאירועים כאלה.

תתחדד ההבנה ששוק ההון לא רק עולה ושהוא נופל זה מהר ומגבוה, תתחדד ההבנה שאין דבר כזה "ביטחון תעסוקתי", תתחדד ההבנה שהמדינה לא תוכל להושיע את אזרחיה בכל מקרה.

לחלק גדול באוכלוסיה יהיו הרבה כספים נזילים שנמשכו משוק ההון שיחפשו אפיקי השקעה סולידיים, עם בטוחות חזקות, תשואה עודפת ושאינם בשוק ההון. לכן אנחנו מאמינים שברמה עולמית יוסטו הרבה כספים להשקעות נדלן בדומה למהלכים שחווה שוק הנדלן בגרמניה מייד עם פרוץ משבר 2008.

ממשלות בכל העולם ייתנו תמריצים חסרי תקדים כדי לאושש את הכלכלה מחדש ולהחזיר את החברות והעובדים לפסי היצור.

תמריצים של ממשלת ארהב נכון להיום: הפחתת הריבית 0%-0.25%, דחיית תשלומי מיסים, חבילת תמריצים של 2 טריליון דולר, רכישת אגחים קונצרניים ועוד.

סיכום ומסקנות שמנחים אותנו

אנחנו חווים משבר חסר תקדים, אך מעריכים בסבירות גבוהה שהוא משבר לזמן מוגבל.

להבנתנו, בהסתכלות שנה קדימה – הנדל"ן למגורים יהיה במומנטום של עליות בגלל כספים רבים שיוזרמו אליו כאפיק השקעה אלטרנטיבי ובגלל הריביות הנמוכות.

בהסתכלות חצי שנה קדימה – אפיק ההשקעה בנדלן למגורים בעולם המערבי עלול להיפגע מעט פגיעה תזרימית מדיירים שיתקשו לשלם שכר דירה בחודשים הקרובים. בכפוף להכלת הוירוס בארה"ב, גרמניה ואנגליה ותמריצי הממשלות בשלוש מדינות אלה, אנחנו סבורים שאם תיהיה פגיעה תזרימית היא תיהיה מינורית.

עסקאות יזמיות של נדלן למגורים שאמורות להתחיל בעת הנוכחית ולהסתיים עוד 2-4 שנים צפויות לחלוף מעל המשבר ולא להיות מושפעות ממנו לרעה.

מדיניות ההשקעות העדכנית שלנו

בכפוף לעודפים תקציביים או חשבון חירום שנותן מענה לפחות לחצי שנה, נמשיך להשקיע עם שחקני האלפא שלנו בעיסקאות מניבות או עיסקאות יזמיות של נדלן למגורים (או נדלן מושכר לממשלות).
לגבי כל עיסקה נבחן לעומק את תרחישי הקיצון שלה לנוכח משברי העבר כדוגמת 2008.

נמשיך לחפש אפיקי השקעה נוספים ושונים שעונים על תנאיי ההשקעה במודל שלנו – השקעה פאסיבית עם "שחקני אלפא", בטוחות חזקות, ללא קורלציה ישירה לשוק ההון,

לקח לנו 10 שנים להגיע לעצמאות כלכלית ועכשיו בתוכנית "חשיבה פיננסית" אנחנו חושפים את כל מה שלמדנו בדרך.

מוצר הדגל של עמית והגר

אם אתם כל הזמן עסוקים בלסגור את החודש ובמינוס בעו"ש לא הגיע הזמן שתלמדו קצת להתנהל נכון עם הכסף?